آیا می توان ارتودنسی فک پایین یا فک بالا را به تنهایی انجام داد؟ + مشکلات فک ارتودنسی چیست؟

دوشنبه 4 ارديبهشت 1402
12:13
SD458


اکثر افرادی که مشکلات خاص با نامرتبی یا نامرتبی دندان ها دارند معمولاً به درمان ارتودنسی نیاز دارند. در این میان برخی مشکلات جدی دارند که توجه ویژه و فوری را می طلبد. به غیر از زیبایی فک، دهان و لبخند، مشکلات متوسط ​​تا شدید با نامنظمی های دندانی و مشکلات عملکردی نیز دارند. و افرادی هستند که فقط با یک فک مشکل جزئی دارند. در این مقاله می خواهیم به بررسی امکانات ارتودنسی تک فکی بپردازیم. اگر چنین مشکلی دارید حتما این مقاله را بخوانید.


معاینه ارتودنسی فک پایین

در سه تا پنج درصد از افراد، فک پایین کمی جلوتر از فک بالایی است. از علائم این مشکل می توان به بیرون آمدن بیشتر دندان های جلویی پایین پایین نسبت به دندان های جلویی بالا اشاره کرد که باعث کراس بایت می شود. یعنی دندان های بالا در داخل دندان های پایین در کنار زبان قرار دارند. کراس بایت در هر دو دندان جلو و عقب می تواند منجر به گاز گرفتن زبان، اختلالات جویدن و غیره شود که معمولاً در مراحل اولیه قابل اصلاح است. برآمدگی فک پایین می تواند در خانواده هایی رخ دهد که فک پایین بزرگتر و فک بالا بزرگتر است. کوتاهی ارثی دارند. برجستگی درمان نشده فک پایین علاوه بر ایجاد مشکلات زیبایی که می تواند منجر به کاهش عزت نفس در افراد شود، می تواند باعث سایش بیش از حد مینای دندان های عقبی نیز شود.

بریس ها روشی محبوب برای اصلاح بیرون زدگی فک پایین هستند. هنگامی که برای مشاوره اولیه به دندانپزشک مراجعه می کنید، دندانپزشک دهان شما را به طور کامل معاینه می کند و بهترین درمان را توصیه می کند. علاوه بر این، سن ایده آل برای شروع درمان ارتودنسی، بیماران جوان و جوان تر هستند.



آیا هر دو فکر باید برای هر روش اصلاحی اصلاحی باشند؟

ما از روش های مختلفی برای تراز کردن دندان ها و فک ها استفاده می کنیم. در تمام روش های زیر که از مهم ترین روش های ارتودنسی هستند، باید هر دو فک را به طور همزمان درمان کنید:

ارتودنسی ثابت معمولی

ارتودنسی نامرئی با اینوسیلین

ارتودنسی دیمون

ارتوپدی فانکشنال

ارتودنسی لینگوال


اگر فقط برای یک فک به ارتودنسی نیاز داشته باشیم چه؟

حالا بیایید تصور کنیم که شما فقط با فک پایین مشکل دارید و در آن فک مقداری ناهماهنگی دندان ها دارید و فک بالا خوب است. شما اصرار دارید که فک بالا نیازی به درمان ندارد پس فقط به فکر ارتودنسی فک پایین هستید. اگر فک بالا پایین بیاید، عواقب آن هم برای فک بالا و هم فک پایین اعمال می شود. به عبارت دیگر، ارتودنسی فک پایین شما به خودی خود جواب نمی دهد، اما ممکن است عود کند و بدتر شود.



بهترین راه برای صاف کردن یک یا چند دندان کج با ناهنجاری های جزئی چیست؟

اگر نامنظمی دندان‌های شما در یک فک خفیف تا متوسط ​​است، می‌توانید ارتودنسی نامرئی با الاینر یا پلاک‌های متحرک انجام دهید. در این روش نیازی به کابل و ساپورت نیست و بی نظمی در مدت زمان کوتاهی برطرف می شود.


علت بیماری زمینه ای چیست؟

عامل اصلی در فک های مغلوب ژنتیک است. خوشبختانه، اگر بیمار در اسرع وقت و در سنین پایین به مرکز ارتودنسی مراجعه کند، ارتودنسی می تواند به اصلاح رشد فک کمک کند و از اعمال جراحی پیچیده و تهاجمی در آینده اجتناب کند.


عدم انجام ارتودنسی فک پایین چه عوارضی دارد؟

مشکل در جویدن

بایت ضعیف و هم ترازی دندان ها

درد مزمن فک یا مفصل (TMJ) و سایر مشکلات مفصلی

تنگی نفس، به خصوص هنگام خواب یا دراز کشیدن به پشت

آپنه خواب، خروپف و دیگر مشکلات تنفسی شبانه

اعتماد به نفس پایین



چه زمانی می توان ارتودنسی فک پایین یا فک بالا را به تنهایی انجام داد؟

اگر دندان های شما در موقعیت اشتباه قرار دارند، درمان ارتودنسی فک پایین یا بالا می تواند مشکل شما را بدتر کند. عوارض درمان ارتودنسی تک فک این است که وقتی دندان های فک دیگر حرکت می کنند و جابجا می شوند، مشکلات تنظیمی در هر دو فک بدتر می شود و جویدن، صحبت کردن و ... دندان ها سخت تر می شود.


منبع مقاله: https://realtimedentist.com/1399/02/دندانپزشک-خوب-در-شیراز-لیست-بهترین-دند/


[ بازدید : 156 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]