7 نوازنده برتر تاریخ ایران

يکشنبه 19 فروردين 1403
11:16
SD458


آیا بهترین نوازنده تاریخ ایران را می شناسید؟ قبل از بحث و معرفی بهترین نوازندگان ایرانی، ابتدا باید بدانیم که نوازنده چیست و چه تفاوتی بین یک نوازنده و سایر افرادی که در فعالیت های موسیقی فعالیت می کنند وجود دارد. در توصیف کلی، آهنگساز یا نوازنده توانایی خلق و اجرای یک قطعه را دارد که شامل خوانندگی، نوازندگی، آهنگسازی و تنظیم است. یک آهنگساز می تواند تمام آثار آهنگساز را خودش یا فقط بخشی از آن را اجرا کند. ممکن است افراد زیادی در دنیا وجود داشته باشند که در حرفه موسیقی فعال هستند و خلاقیت و مهارت بالایی در کار خود دارند، اما در بین همه اینها هنرمندانی هستند که تفاوت ایجاد می کنند یا تغییر می دهند که همیشه در یادها باقی می مانند. . کاری که آنها انجام داده اند باعث رشد و پیشرفت ما بیشتر از همیشه خواهد شد. با موزیک باران همراه باشید تا 7 تا از بزرگترین موسیقیدانان تاریخ ایران را معرفی کنیم. 


1: اهورنگی علینقی وزیری (کنارا وزیری):

مرحوم علینکی وزیری معروف به کلنل وزیری در نهم مهرماه سال 1265 و هجدهم شهریور سال 58 به دنیا آمد و یکی از بزرگترین نوازندگان تاریخ ایران بود. او یکی از پیشکسوتان موسیقی ایرانی است. علینکی وزیری یکی از آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی است و یکی از خدمات بزرگ او در موسیقی ایرانی اختراع نت و آهنگسازی خطی است. از دیگر اختراعات او می توان به اختراع نمادهای صلیب، سوری و تاج اشاره کرد. آثار معروف علینکی وزیری عبارتند از: دخترک جولیده، گروه باز، بایگا بای، ژیمناستیک موزیکال (تک نوازی تار)، نی گمدل، مشتاق و پرشانت، دوست، وطن، بشه دالان.

2: استاد روح الله خالقی:

با شنیدن نام روح الله خالقی اولین چیزی که به ذهن خطور می کند فرهنگستان ملی موسیقی ایران است. در مهرماه 1328 هنرستان موسیقی ملی ایران به همت روح الله خالقی و انجمن ملی دوستداران موسیقی ایران تأسیس شد. روح الله خالقی از شاگردان علینکی وزیری بود و علاقه زیادی به عرصه موسیقی ملی داشت، از این رو نقش مهمی در حفظ و توسعه موسیقی ملی ایران داشت. از آثار معروف او می توان به سرود ایران و تصنیف بهار دلنشین و همچنین کتاب هایی در زمینه تئوری موسیقی و تاریخ موسیقی ایران اشاره کرد. این استاد یکی از بهترین نوازندگان تاریخ ایران است.

:: پروفسور میرزا عبدالله فراهانی:

میرزا عبدالله فراهانی متولد 1222 دومین پسر علی اکبر فراهانی بود. او استاد معروف لحن و سه تار بود. از دلایل شهرت آنها در کنار تأثیر چشمگیر آنها در شکل گیری موسیقی ایرانی می توان به تنظیم تار در موسیقی ایرانی اشاره کرد. متأسفانه بسیاری از آثار صوتی میرزا عبدالله در دسترس نیست، از معدود آثار او می توان به مجموعه «گنج سوخته» که با همکاری شرکت گرامافون ضبط شده است، اشاره کرد.

4: استاد محمدرضا شازاریان:

محمدرضا شجریان متولد 10 مهر 1319 و درگذشته 26 مهر 1399 خواننده و نوازنده برجسته ایرانی بود. محمدرضا شجریان در بین مردم و هنردوستان به خسرو آواز ایران و استاد آواز ایران معروف است. محمدرضا شجریان را یکی از بزرگ ترین و تاثیرگذارترین چهره های موسیقی ایران می دانند. وی همچنین ریاست شورای عالی خانه موسیقی ایران را بر عهده داشت، علاوه بر این، مؤسس گروه شهناز و طراح انواع آلات موسیقی ایرانی و همچنین یکی از برندگان جایزه خدای موسیقی بود. دانلود بهترین آهنگ ها . نامزد جایزه گرمی. پروفسور آثار معروف محمدرضا شجریان عبارتند از: آلبوم هایی با همکاری بزرگانی چون دو رابانا، مرغ کشخان، یاد ایام و بسیاری دیگر.

5: استاد محمدرضا لطفی:

محمدرضا لطفی متولد 17 دی ماه 1325 و درگذشته 12 اردیبهشت 1393 نوازنده بزرگ تار، تربل و ویولن و یکی از استادان و آهنگسازان مشهور ایرانی است. از جمله آثاری که او را در میان مردم به شهرت رساند، می توان کنسرت ابوعطا، کاروان شهید و ایرانی سرای امید را برشمرد. او به نوازندگان دیگری چون مجید درخشانی، صدیق تفیفی، حمید متبسم و حسین بهروزی نیا تدریس کرد. از جمله آثار معروف محمدرضا لطفی می توان به کنسرت شیدا، یاد عارف، میان شن و الماس، چهارگاه و یاد درویش خان اشاره کرد.

6: استاد حسین تهرانی:

حسین تهرانی، متولد 1290 و درگذشته 1352، از برجسته ترین نوازندگان تمبک، شاگرد اساتید بزرگی چون رضا روانبخش، مهدی کیازی و کنگرلا بود که در نواختن به سبک تمامی اساتید خود مهارت کافی داشت. . . حسین تهرانی را پایه گذار طبل نوازی می دانند. او با استعداد و اشتیاق فراوانی که به تمبک داشت، در کنار ابداع فنون بسیاری توانست تنوع و فنون زیادی در نوازندگی تمبک ایجاد کند، احتمالاً او اولین کسی بود که تمبک را ضبط کرد. از جمله آثار معروف حسین تهرانی ها: کاست «سرب آنگه» که در سمت اول آن صدای لوکوموتیو را با طبل حلبی خلق کرد و در سمت دوم قطعه «سرد مالیه» را با صدای بل سنتور اجرا کرد. پرداخت کننده خانه را می فروشد. کاست ضرب اصول ساخته استاد پایور با تنبک استاد تهرانی است که آهنگ زیبای چهار مضرابی ماهور از استاد ابوالحسن صبا را نیز در خود دارد. او اولین کتاب آموزش تنبک را به همراه هوشنگ ظریف، مصطفی کمال پورتراب و حسین دهلوی منتشر کرد و این کتاب میراث بهترین نوازنده تاریخ ایران است.

7: باربادوس.

در پایان این مقاله به یکی از خوانندگان مشهور ایرانی عصر ساسانیان می پردازیم. باربد یا بربد شاعر، خواننده و خواننده بربط (عود) است. متأسفانه اطلاعات کاملی از این هنرمند ساسانی در دست نیست، اما منابع موثق می گویند وی اهل جهرم بوده، خواننده و خواننده دربار خسرو پرویز بوده است. یکی از دلایل شهرت باربد این است که او اولین کسی بود که در جهان آلتی به نام خسروان ساخت و آن را به خسرو پرویز تقدیم کرد. |:


[ بازدید : 10 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]