11 فهرست از میدان نقش جهان اصفهان که شما را در وضعیت عالی قرار می‌دهند

شنبه 22 مهر 1402
12:20
SD458


An Exciting Iran Tours for Poles - travel to Iran from Poland - lovelypersia گذرگاههای متعدد برای رفت و آمد به همه جای میدان وجود دارند. در حال حاضر، راه های دسترسی متعددی به این میدان وجود دارد اگر می خواهید با خودروی شخصی به دیدن این میدان بروید می توانید خیابان های سپه و حافظ را انتخاب کنید. در این مطلب به طور کامل به معرفی رستوران حمام خان یزد پرداختیم، اما، اگر به هر دلیلی، امکان حضور در رستورانهای معروف یزد را ندارید، پیشنهاد میکنیم سری به سایت اسنپ فود بزنید و غذاهای فوقالعاده این رستورانها را از طریق سفارش آنلاین غذا یزد ، سفارش دهید. به علاوه, مشخص شد: بازار خان یزد کماکان از این دو قابلیت بهره مند است. در قسمتی از کلیسا تصاویری از بدو تولد تا عروج حضرت عیسی مسیح و روی بخشی از دیوارها روز رستاخیر، داوری این روز و بهشت و دوزخ نقش بسته است. در دوره قاجار این مکان دیگر قداست نداشت و در دوران پهلوی نیز گنبد آن تبدیل به زندان شد و قسمتی از زمینهای آن به احداث ساختمان شهربانی اختصاص یافت. امروزه این خانه تاریخی که مدیریتی شخصی دارد، در حال تبدیل به یک هتل و اقامت سرای عالی میباشد. امکاناتی که دراین منطقه وجود دارد، به بازدیدکنندگان و یا خود مردم اصفهان امکان این را میدهد که با خیالی راحت و درمنطقه ای امن زمانی را بگذرانند تا این تفریحات تبدیل به خاطراتی به یادموندنی برایشان شود. در دوران شاه عباس اول تصمیم گرفتند که میدان توسعه یابد و همین مسئله باعث شد که میدان را گسترش دهند و به شکل کنونی تبدیل نمایند. با شکل گیری این بناهای با شکوه در اطراف میدان بزرگ نقش جهان به منظور توسعه بافت شهری تصمیم گرفتند که این کار را در جهت جنوب شهر و در راستای زاینده رود و حوالی مجموعه چهار باغ انجام دهند و از بافت قدیمی شهر صرف نظر نمایند.

در زمان شاه عباس دوم به دلیل شلوغ شدن بیش از حد بازار اطراف و فروشندگان، تصمیم گرفتند که علاوه بر میدان عتیق (یا میدان کهنه) و میدان شاه، میدان دیگری بسازند. خیرهکنندهترین قسمت این کاخ، گچبریهای آخرین طبقه است که به اتاق موسیقی یا اتاق صوت شهرت دارد و نقش سازهای مختلف در آن دیده میشود. معمار مهندس این بنا، استاد علیاکبر اصفهانی و ناظر ساختمان آن، محبعلی بیک الله بوده و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمدرضا امامی و محمدصالح امامی، کتیبهنگاریهای آن را انجام دادهاند. عاملی که سبب کاهش دید ناظر بر فضا شده و در پی آن کاهش حس امنیت را در ذهن استفاده کنندگان به وجود میآورد. مسجد جامع کبیر یزد، درخشان ترین بنای یزد که بنای ابتدایی آن را علاء الدوله کالینجار در دوره کاکویه بر جای آتشکده ای باستانی نهاد؛ مسجد جمعه بنایی است قدیم و بسیار فاخر و جمیل؛ درخشندگی کاشی ها، بلندی منار ها، زیبایی گچ کاری، گشادگی صحن، خوابیدگی گنبد و بالاخره شبستان زمستانی وسیع هر یک عنصری و عاملی از بزرگی، زیبایی و هنرمندی این یادگار ارجمند و دست پرورد هزار ساله یزد است؛ تکیه بلند و سردر آسمانی اش با اینکه اندامی بس کشیده دارد بر شانه ای نازک ایستاده و فشار عمودی مناره ها که آفریده ذوق هنرمندان ایرانی است، جرز های باربر آن را نغز و نازک کرده است.

با تکیه بر مطالب ذکر شده در ابتدای محتوا، متوجه شدیم که این میدان از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار می باشد. گردشگران خارجی و داخلی برای ورود به ساختمان جلویی آتشکده، میتوانند با وسایل نقلیه شخصی یا عمومی از خیابان آیتالله کاشانی در یزد، به سمت آتشکده ورهرام و ورودی غربی حرکت کنند. باغ بلبل یا همان باغی این عمارت دیدنی در آن واقع شده است، در حقیقت بخشی از باغ بزرگ نقش جهان اصفهان بود. در آن زمان ابعاد و شکل میدان نقش جهان کاملا با میدان کنونی متفاوت بود و میدان کوچکی دراصفهان محسوب می شد. ساخت مسجد جامع در ایجاد اصفهان کنونی فوق العاده موثر بوده و موجب شده که محلات، بازارها، معابر و بناهای مختلفی در اطراف این مسجد به عنوان نخستین میدان شهر احداث شوند. همچنین به عنوان قدیمیترین بنای اصفهان نیز یاد می شود. این بنای تاریخی نیز به مانند سایر جاهای تاریخی و دیدنی میدان نقش جهان، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که یکی از مهم ترین آن ها گنبد ۳۲ متری این مسجد است که ساخت آن، ۱۷ سال به طول انجامید. این کاخ یکی از مهم ترین کاخ های حکومتی زمان صفویه بشمار می رفت به همین دلیل از ویژگی هایی برخوردار است که در کمتر آثار تاریخی می توان نمونه ی آن ها را مشاهده کرد. از دیگر کتیبه های با ارزش اصفهان می توان به کتیبه ای که بر سردر مسجد جامع اصفهان قرار دارد اشاره کرد. در شمال شرقی میدان نقش جهان، میدان عتیق یا همان میدان امام علی قرار دارد که فاصله ی آن با میدان نقش جهان حدود دو و نیم کیلومتر می باشد.

آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو دارای حریم هستند، یعنی در فاصله مشخصی از آنها امکان ساخت و ساز وجود ندارد. اما اگر قصد دارید با مترو بروید، نزدیکترین ایستگاه مترو به پل خواجو، ایستگاه سی و سه پل است که حدودا ۲ کیلومتر فاصله دارد و باید پس از پیاده شدن از مترو ، سوار تاکسی شوید و از سمت بلوار آیینه خانه وارد پل میشوید. اگر به ضلع شمالی میدان نقش جهان نگاه کنید سردر قیصریه را می بینید. هر یک از جاذبه های گردشگری و تاریخی اصفهان در نوع خود بی نظیر هستند و می توانند نظر بینندگان بسیاری را به خود جلب نمایند. یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری اصفهان میدان نقش جهان است. بعد از منتقل شدن پایتخت کشور از اصفهان به شیراز، اهمیت میدان نقش جهان اصفهان روز به روز کمتر شد و میدان و بناهای پیرامونش به دلیل هرج و مرجهای دوره قاجار تخریب شدند، اما در سالهای پس از آن، تمامی بناهای پیرامون میدان به صورت کامل تعمیر و بازسازی شدند. هر کدوم بعد از اینکه از سفر خود برگشتند، نوشته هایی رو در توصیف این میدان با شکوه و عظمت در کشور خودشون منتشر کردند. پیش از روی کار آمدن دولت قاجار مدتی پایتخت کشور از اصفهان به شیراز تغییر کرد و همین مسئله موجب شد که اصفهان کمتر مورد رسیدگی قرار گیرد و میدان نقش جهان شکوه و اهمیت قبل را نداشته باشد. اگر بگوییم استان اصفهان همیشه جزو برترین استانهای کشور در زمینههای مختلف از جمله گردشگری، شهرسازی و غیره بوده، اغراق نکردهایم. کافیست تنها برای چند لحظه بدن تان با این ماهی تماس پیدا کند تا تیغه های زهر دار این آبزی، باعث تورم و قرمزی پوست تان شوند.‬ اگر با‭ ‬دست‭ ‬خالی‭ ‬تلاش کنید تا این گونه را نگه دارید، در اثر برخورد با تیغه ها درد شدیدی احساس خواهید کرد که تنها با آمونیاک درمان می شود.

همزمان با ساخت مجدد میدان بیشتر بناهایی که امروزه در اطرف میدان مشاهده می شوند نیز ساخته شدند. امروزه بخش شمالی رونق بیشتری دارد. حتی با وجود نورپردازی هایی که در شب انجام شده، این بنا زیبایی بیشتری دارد. شاه عباس اول دستور ساخت عمارتی کوچک به شکل کلاه فرنگی را با اتاق هایی که ارتفاع سقف آنها دوازده متر بود را داد. طبقه دوم، مخصوص امور دفتری و بازرگانی بود و در پایینترین طبقه، حجرههایی برای خرید و فروش وجود داشت. این بخش در ضلع غربی میدان نقش جهان امروزی و در محل ساخت کاخ عالی قاپو قرار داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. یکی دیگر از دیدنی های باغ گلها اصفهان آب نمای این باغ می باشد که ارتفاعی در حدود 4 متر دارد و از آبشار های کوچکی با سنگ های رودخانه ای تشکیل شده که در نهایت به درون برکه ای زیبا می ریزد . به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: سید محمد رقیب گفت:مجموعه باغ گلها در نیمه دوم تعطیلات نوروز، شاهد موج بیشتری از بازدیدکنندگان نسبت به نیمه اول این ایام بود به طوری که در نیمه دوم تعطیلات نوروزی، آمار بازدیدکنندگان از باغ گلها با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شد. حوضی که مقابل این سردر، وجود دارد در سال ۱۳۴۰ تبدیل به باغچه شده بود ما امروزه به شکل قدیمی خود بازگشته است. در دوره پهلوی بعد از بازسازی میدان و بناهای اطراف، نام رسمی میدان تبدیل به «میدان شاه» و همچنین مسجد جامع عباسی به مسجد شاه مبدل شد. دور تا دور این میدان ابنیهای باشکوه مثل کاخ عالی قاپو، سردر قیصریه، مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع عباسی بنا شد که هر کدام از آنها از معماریهای فاخر و با شکوه دوره صفویان است. شکم گردی: در میدان نقش جهان فرصتهای خوشمزهای وجود دارند، مثل فرنی فروشیها یا فروشندگان دوغ و باغلوا که از خوراکیهای سنتی اصفهانی است.

اکثر جهانگردان و سياحان خارجی و همچنين نمايندگان کشورهای مختلف اين تالار را به منزله جايگاهی دانسته اند که از آن مسابقات مختلف و بازي های معمول آن عصر مثل چوگان بازی و غيره را تماشا می کرده اند. علاوه بر این، درشکه سواری و چرخیدن در محوطه میدان و تماشا جاذبه های اطراف آن از زیباترین و پرطرفدارترین تفریحات نقش جهان است. پیاده روی و درشکه سواری: گل کاری و فواره های بلند نقش جهان هر گردشگری را علاقه مند قدم زدن در این میدان می کند. کاشی کاری های زیبای این مسجد از دیگر شاخصه های ﺁن است که حاصل بازسازی این مسجد در سال ۱۳۱۵ می باشد. بناهای اطراف میدان نقش جهان به دست معماران حازق و هنرمندی طراحی و ساخته شدند که از جمله این معماران و هنرمندان می توان به استاد علی اکبر اصفهانی، شیخ بهایی، استاد محمد رضا اصفهانی و … از جمله آثار و یادگاری هایی که به این دلیل از بین رفتند می توان به ۱۱۰ عراده توپ اسپانیایی که از غنیمت های فتح جزیره ی هرمز بود، میله قپق که در مرکز میدان وجود داشت و ارتفاع آن به ۴۰ متر می رسید و ساعت اروپایی اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه تاریخی؛ عالیقاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطفالله و سردر قیصریه، با ما در سفرزون همراه شوید تا بدانید چرا یک ایران شناس آلمانی به نام پروفسور هینتس، در مورد میدان نقش جهان چنین میگوید: «میدان دقیقا در مرکز شهر واقع است.

در وسط میدان، حوض بزرگی وجود دارد با فوارههایی خیره کننده. پیش از آنکه شهر اصفهان به عنوان پایتخت ایران در دوران صفوی برگزیده شود، در محل این میدان باغی گسترده به نام «نقش جهان» وجود داشت. «علیرضا جعفری زند» به سال ۱۳۸۱ خورشیدی مجموعهٔ گزارشها و بررسیهای خود دربارهٔ «اصفهان پیش از اسلام» را در قالب کتابی به همین نام منتشر مینماید. در صدها سال قبل پیش از آنکه در این مکان میدانی وجود داشته باشد باغ بزرگی به نام نقش جهان وجود داشت. علاوه بر این، در کنار مسجد شیخ لطف الله، مدرسه ای به نام خواجه ملک وجود داشت که این مدرسه نیز از جمله بناهای تخریبی دوران قاجار بود. همان که در کنار رود ارس و در منطقهی قفقاز بود و به دستور شاه عباس صفوی سوزانده شد. از گذشته ناژوان محدوده ای سرسبز کنار رود زاینده رود بوده که امروز به یکی از جذابترین نقاط گردشگری تبدیل شده است. در دیوارهای این بنا نقاشیهای مینیاتوری بسیاری دیده میشود که در کنار معماری ایرانی بسیار چشم نواز است. از این رو ممکن است تا یکی دیگر از دلایل نام گذاری عمارت چهلستون، این مورد به شمار رود. از این رو مسجد و بقعه دارای صحن مشترکی هستند.

صحن انقلاب (عتیق)؛ ۳. نکته ی قابل توجه در مورد مسجد شیخ لطف الله این است که این مسجد به مانند سایر مساجد تاریخی اصفهان دارای صحن و مناره نمی باشد. بازار خان در وسط قسمت قدیمی شهر یزد، محله لب خندق، واقع در خیابان قیام می باشد که به راحتی قابل دسترس است. برای بازدید این کلیسا باید به سمت خیابان نظر شرقی و میدان بزرگ جلفا بروید. یکی از مهمترین آثار تاریخی این شهر که در ابتدای این خیابان از سمت میدان انقلاب قرار دارد، سی و سه پل است. لازم به ذکر است بدانید خیابان سپه، بر زاینده رود عمود است و به دلیل داشتن پارکینگ های متعدد در ورودی میدان، عموما پرتردد می باشد. همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: سی و سه پل یکی از پلهای زیبا و جالبی است که در دوره صفویه روی زاینده رود احداث شده است. سردر قیصریه نام یکی دیگر از سازههای دوران صفویه است که در گوشهای از میدان نقش جهان و در ورودی اصلی بازار اصفهان قرار دارد و پس از چشیدن سرد و گرم روزگار، باز هم استوار سر جای خود ایستادهاست. مانند بیشتر خانه های قدیمی یزد، خانه ریسمانیان هم یک حیاط بزرگ مستطیلی در بخش اصلی خانه دارد که دورتادور آن اتاقهایی هستند که دو به دو به صورت متقارن روبروی هم قرار گرفتهاند. زیبایی این میدان به طراحی مستطیلی شکل آن است، چرا که بیشتر میادین دایرهای یا بیضی شکل هستند. «میدان امام» یا «میدان امام خمینی» نام رسمی این میدان در دوره کنونی است.

میدانی در ابعاد کوچک، که در دوره شاه عباس اول توسعه پیدا کرد و به شکل کنونی خود درآمد. تحولی که در فضای تاریخی شهر اتفاق افتاده به شکل غیرقابلباوری «خاطره شهری» را از بین برده است! در بین انبوهی از جاذبه های این شهر، سی و سه پل اصفهان یکی از مشهورترین آثار به جای مانده از دوران صفوی است. ۴ برکه کوچک و بزرگ در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد که محل زندگی پرندگان آبچر مانند انواع اردک ها، قوها، غازها و … دو ایوان زیبا و دو اتاق کوچک به هم پیوسته زیبایی مجموعه را دو چندان کرده است. این بنا در عهد شاه عباس اول محل عبادت صوفیان و جایگاه «خلیفه الخلفا»، قطب و پیشوای صوفیان صفوی بوده و در شبهای جمعه، گروههایی از آنان در این ساختمان گرد هم میآمدند و به جان شاه دعا میکردند. سوالی است که جواب آن را در این مطلب خواهید یافت. در واقع از ابتدای ساخت این بناها تا همین امروز که شما این مطلب را می خوانید، حکومت ها تغییر و تحولات مختلفی را به این بنا وارد کرده اند. با توجه به مطالب ذکر شده در بالا این میدان از چنان آثار و بناهای تاریخی برخوردار است که دیدن این بناها شاید ساعت ها و حتی روزها وقت نیاز داشته باشد. از طریق این خیابان، کوچه ی پشت مطبخ و سایر کوچه های موازی این کوچه می توانید با پای پیاده به میدان نقش جهان بروید. از این رو این بنا یک مکان مقدس بوده که گاه عدالتخواهان در آن اعتصاب میکردند و کسی حق نداشت با سلاح وارد آن شود. گرچه این روزها نحوه نگهداری اسبهایی که کالسکهها رو میکشند باعث دغدغهی دوستدارن حیوانات شدهاست؛ اما سواری در این کالسکهها برای لحظاتی حس و حال دوران گذشته را به مسافران میدهد. میدان چوگان نقش جهان یکی از میادین برگزاری بازی چوگان بوده که گسترهای برابر با ۸۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع را در بر میگرفته است و طرح آن تا جایی در نحوه اجرای بازی چوگان تاثیر داشته که زمینهای چوگان معروف دنیا، کم و بیش از آن الگو گرفته اند.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره ماشین جهت سفر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.


[ بازدید : 3061 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]