کاخ گلستان تهران

سه شنبه 18 مهر 1402
19:12
SD458


ایستگاه نخست تله کابین توچال در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از دریا قرار گرفته و ایستگاه هفتم آن، ۲۹۳۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. تله کابین توچال را می توان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در تهران نام برد. از جمله ویژگی های تله کابین تهران مسیر طولانی و بدون توقف این تله کابین است که حدود هفت هزار و پانصد متر درازا دارد. پارک آب و آتش یکی از مکانهای دیدنی و تفریحی تهران به حساب میآید که در سال ۱۳۸۸ در بخش عباس آباد افتتاح شد و وسعت آن به ۲۴ هزار متر مربع میرسد. علاوه بر بافت خود خیابان مکانهای دیدنی زیادی از کلیسا و آتشکده گرفته تا موزه هم در این خیابان قرار دارند. اما عدهای از مردم تهران و ایران، خاطراتی متفاوتتر از دربند تهران را در سفرنامه خود ثبت کردهاند. اما این طرح به دلایلی هرگز اجرا نشد و دانشگاه تهران در محل فعلی ساخته شد. بعد از تالار آینه تالار یا عمارت عاج قرار دارد تاریخ ساختمان این تالار و حوضخانه زیر آن ( موزه حوضخانه فعلی ) کاملا معلوم نیست ولی محققا قبل از تالار سلام و تالار آینه انجام گرفته است . در سال 39 و چند سال قبل از اینکه پارک لاله فعلی ساخته شود، اتفاقی مهم در اراضی جلالیه رخ داد. یکی از قسمتهای دیدنی پارک لاله، باغ ژاپنی است. موزه صلح تهران نیز یکی از دیگر موزه های دیدنی اطراف كاخ مرمر است که با هدف توسعه فرهنگ صلح و نیز نشان دادن آثار زیانبار جنگ در پارک شهر تهران ساخته شده. در ضلع شمالی و غربی پارک لاله معروفترین موزه های ایران قرار گرفته است. این بنا بمناسبت آینه کاری های داخلی اش بنام الماس خوانده شده است.

Choose from a curated selection of grey wallpapers for your mobile and desktop screens. Always free on Unsplash. این باغ با الهام از روش طراحی باغ ژاپنی دارای برکه های مارپیچ و پل منحنی است. در هنگام دست یافتن به یک لیست از جاهای دیدنی تهران بیشک نام پارک پردیسان به میان میآید و معمولاً افراد گردشگر در حین سفر به تهران این مقصد را انتخاب میکنند تا از آن نیز بازدید داشته باشند. اگر ایدهای برای تعطیلات یا آخر هفته پیش رو ندارید، ما برایتان لیست کامل از جاهای دیدنی تهران را داریم! به دلیل نقش فرح در ساخت پارک، تا پیش از انقلاب به پارک فرح شهرت داشت. همانطور که متوجه شدید هر کدام از این مناطق نامهای مجزا دارد اما اکثر اهالی تهران آن را در مجموع به نام بوستان آب و آتش میشناسند. این بوستان به دلیل واقع بودن در مرکز شهر نیشابور (منطقه ۲ شهرداری) یکی از نقاط اصلی گردشگری شهر نیشابور نیز میباشد. در ردیف پایین، نفر دوم از سمت راست محسن مقدم است در تصویری از شاگردان کمالالملک. افزون بر این، مقدم سرپرستی و نمایندگی ایران در نمایشگاهها و کنگرههای مختلفی را نیز به عهده داشتهاند و نشانهای افتخار آمیز زیادی را نیز در شناسنامه کاری خود دارند. این تخت بر پایه داستان تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و پریان قرار داشته، ساخته شده است.طراحی تخت توسط استاد میرزا بابای شیرازی نقاشباشی دربار قاجار انجام شده و حجاری آن تحت سرپرستی استاد محمد ابراهیم اصفهانی و استادان دیگری چون استاد محمد حسین ، استاد محمد باقر ، استاد مرتضی و استاد غلامعلی به انجام رسیده است.ارتفاع تخت از کف ایوان حدود یک متر است و از 65 قطعه مرمر بزرگ و کوچک (5 قطعه سنگ مرمر صاف به ضخامت 12سانتی که از زیر به یکدیگر وصل شده پله ها 7 قطعه، طارمی ها 21 قطعه، پایه ها و ستونها و مجسمه های حامل تخت 21 قطعه، مجسمه های کوچک دور تخت 12قطعه) ساخته شده و از چهار طرف بر دوش 3دیو و 6فرشته یا انسان قرار گرفته است.

در ضمن راه ورود از دیوانخانه تخت مرمر به باغ سلطانی نیز بعد از تغییرات خلوتخانهٔ کریمخانی، از میان حیاط صندوقخانهٔ مبارکه گشوده میشود. ایوان تخت مرمر، در سال ۱۲۲۱ به فرمان فتحلعلی شاه تختی از سنگ مرمر زرد یزد به وسیله سنگ تراشان معروف اصفهانی ساخته شد که در وسط ایوان نصب گردید و دارای تزئینات معماری بسیار زیبایی است و بعنوان کهن ترین بنای تاریخی کاخ گلستان است. حال و هوایی دریایی با تم ساحلی با این سازه بزرگ و زیبا در گوشهای از بوستان آب و آتش به ارمغان آورده است. وسایل ورزش همگانی در بوستان نوروز، میزهای پینگ پنگ در اطراف دریاچه مصنوعی، بدمینتون در بخش آمفی تئاتر و اطراف دریاچه خزر و همچنین مسیر پیادهروی که در سرتاسر بوستان قرار دارد، لوازم تمرین و تناسب اندام شما را فراهم کرده است. در انتهای بازار سنتی تجریش (بازار میوه و تره بار) اگر به دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که آن ناحیه از بازار متعلق به تکیه قدیمی 220 ساله یا تکیه بالای شمرون است. این فانوس دریایی بخشی از بوستان بنادر است. البته در همان بدو افتتاح بوستان آب و آتش یکی از بزرگترین و کاملترین فضاهای سبز تهران نبود اما به مرور زمان و اضافه شدن بخشهای مختلفی به این مجموعه باعث شد که این پارک جزو مناطق گردشگری پربازدید تهران به شمار رود. کاخ نیاوران، این مجموعه زیبای تاریخی، یکی از مکانهای تفریحی و گردشگری اطراف تجریش است. در ادامه میخواهیم به بررسی امکانات ورزشی، مکانهای تفریحی و مسیر دسترسی به پارک آب و آتش بپردازیم تا در صورت مراجعه به این پارک بتوانید از تمام جنبههای بوستان آب و آتش لذت ببرید.

در جبهه شمالی این باغ ستونهای باغ ملی نیشابور قرار دارند که یکی از آثار ثبت شده ملی ایران واقع در این بوستان میباشند. دیدن شهری نورانی از دور، درست مثل زلزدن به آسمان پرستاره کویر میتواند شما را در خلع فکری فرو برده و آرامش را نصیبتان کند. این مجموعه با جذابیتهای گوناگون و امکانات متنوع، گزینهای مناسب برای گذراندن ساعاتی در آرامش و تنفس هوای پاک محسوب میشود. اگر ساکن تهران هستید و یا قصد تهیه بلیط هواپیما تهران و سفر به پایتخت را دارید این مقاله مناسب شماست. با اینکه معمار پارک لاله تهران این طراح معرفی شده اما مهندسان ایرانی در پارک لاله تاثیر و نقش داشته اند. معمار پارک لاله کیست؟ معمار موزه هنرهای معاصر کامران دیباست که طرح خود را بالهام از معماری ایرانی اما با فرمی مدرن خلق کرد. ساختمانهای صدا و سیما از مهمترین ساختمانهایی هستند که در خیابان ولیعصر و در میان محوطه بزرگ و سرسبز جامجم قرار گرفتهاند. با انحطاط سلسله قاجاریه و به قدرت رسیدن رضاخان، بیشتر قسمتهای این مجموعه کاخ تخریب و زمین آن برای ساخت ساختمانهای اداری مورد استفاده قرار گرفت. ساختمانهای قدیمی و بناهای تاریخی هم در این مسیر بیشمار به چشم میخورد. در حین بازدید دکههای غذاخوری به چشم میخورد که انواع خوراکیهای لذیذ و غذاهای متنوع را برای گردشگران سرو میکند. به غیر از فودکورتها که در آنها میتوانید غذاهای متنوع را امتحان کنید، در اطراف پارک، دکههای متعددی برای فروش انواع خوراکیهای خیابانی واقع شده تا بتوانید در صورت لزوم از تنقلات، بستنی و آبمیوه و سایر موارد را تهیه کنید. این بازار، تجربهای شاد و هیجانانگیز را برای خریداران به ارمغان میآورد و مکانی مناسب برای کسانی است که به دنبال خرید لباسهای متنوع و باکیفیت و همچنین تنقلات خشک هستند. تالار آغازگران تالاری است که اولین مسائل سینمایی در آن قرار دارد.

این تندیس سال 73 به عنوان اولین مجسمه سفرشی شهرداری بعد از انقلاب در پارک قرار گرفت. اولین تصویر این عمارت، ایوان شمالی، ستونهای عظیم گچبری شده و پلکان دو سویه آن است که نظر هر بینندهای را به خود جلب مینماید. سایبان چادری پارک آب و آتش که در این فضا میبینید یکی از شاخصترین نمونههای سازههای غشایی در ایران است که شرکت سازههای پارچهای دیبا آن را طراحی و بنا کرده است. یکی از تفریحات محبوب بچهها و به خصوص بزرگترها اسکیت است؛ اگر شما هم از علاقهمندان به اسکیت هستید در پیست اسکیت پارک آب و آتش میتوانید با خیال راحت بازی کنید. لازم است بدانید که برای دورهمی و پیک نیک در این پارک فقط میتوانید از آلاچیقهایی که در این خصوص در سراسر پارک قرار گرفته بهره بگیرید. این کاخ در روزهای زیادی از سال تعطیل است. تالار الماس یکی از بخشهای قدیمی کاخ گلستان تهران است که در قسمت جنوبی کاخ قرار دارد. در سال 1300، رضاخان بخشهایی از زمینهای بهجتآباد شمیران را خریداری کرد. بخش دیگری که در این چند سال به این بوستان اضافه شده دریاچه مصنوعی خزر و میدان مشاهیر است که در بوستان نوروز قرار دارد. باغ ملی نیشابور (همچنین شناخته شده به: باغمّلی در گویش نیشابوری) یکی از باغهای (بوستان) اصلی و تاریخی شهر نیشابور میباشد. محله دربند از میدان تجریش شروع میشود و میدان سربند پایان این محله است. در پل طبیعت هم که در نزدیکی پارک آب و آتش قرار گرفته چندین رستوران و کافه وجود دارد که آماده پذیرایی از مهمانان است.

عمارت مسعودیه در تهران خود از 7 عمارت دیگر تشکیل شده است و در یکی از این عمارتها، کافه مسعودیه قرار دارد. از سال 1381 موزه سینما از بهترین موزههای تهران هم در آن ایجاد شده است. در طبقه اول هم یکی از مراکز علم جذاب باغ کتاب تهران قرار دارد: باغ علم نوجوان، که ویژه بچههای 12 سال به بالا است این مرکز علمی با گالریهای متعدد و وسایل شگفتانگیزش، ساعات خوبی را برای شما رقم خواهد زد. در کنار اینها، سالن نمایش علمی و سینما سهبُعدی به همراه بخش ویژه ربات نقاش، تجربهای جذاب و شیرین برای شما رقم خواهد زد. اگر دوست دارید در فضایی شبیه به دریا و کشتی، غذای خود را نوش جان کنید فودکورت جزیره برای شما گزینه ایده آلی است. در این فود کورت پردههای بزرگ شبیه بادبان و یک عرشه بزرگ دارد که میز و صندلیها روی آن قرار گرفتهاند. اگر برای صرف غذا رستورانی در بوستان آب و آتش باب سلیقهتان نبود میتوانید به رستورانهای متعدد پل طبیعت که در ارتفاع قرار گرفتهاند سری بزنید. در ضلع جنوب شرقی میدان نیز یک پاساژ و چند فروشگاه لوازم رایانهای و موبایلفروشی قرار گرفتهاند. در ضلع شرقی بوستان میتوانید این چهار برج را پیدا کنید. با رفتن به بوستان آب و آتش همچنین میتوانید از دیگر قسمتهای پارک مانند پل ابریشم، گنبد مینای تهران، فودکورت راه چوبی و فودکورت جزیره استفاده و بازدید کنید. بازار تجریش بسیار نزدیک بهایستگاه مترو تجریش است و پس از پیاده شدن درایستگاه تجریش تنها ۵ دقیقه پیاده روی نیاز است. چگونه با مترو میتوانیم به پارک آب و آتش برویم؟ اگر با تهیه بلیط هواپیما به این شهر سفر کردید حتما برای گذراندن اوقات فراغت و پیک نیک به این پارک بروید. این پارک جنگلی همچنین از بهترین فضاهای طبیعت تهران برای یک روز گردشی، تفریحی و استراحتی می باشد که می توانید به همراه دوستان و یا خانواده خود به سراغ آن بروید.

البته این را هم بگویم که مسیر تلهسیژ هم به دره اوسون راه دارد که خب اگرچه خلوتتر است، اما از مغازهها و رستورانهای بینراهی هم خبری نخواهد بود. اما ناگهان حادثهی بزرگی، انفجار عظیمی رخ داد که همهی اوضاعِ اینها را به هم ریخت. با تصویب نقشه وزارت آبادانی، تهیه طرح به «ژوفه» یکی از طراحان بنام فرانسوی واگذار شد. از جاذبههای دیگر بصری در بوستان آب و آتش به غیر از موارد بالا، تندیسهایی است که در گوشه و کنار این پارک وجود دارد که نظرتان را جلب خواهد کرد. امکانات بوستان نیاوران تنها محدود به فضاهای سبز و مسیرهای پیادهروی اون نمیشه. با رشد بیوقفه جمعیت در شهرهای بزرگی مانند تهران، فضاهای سبز شهری از اهمیت زیادی برخوردار شدهاند و وجود آنها لازمه هر منطقه است. رستوران های پارک آب و آتش تنوع زیادی دارند اما این امکان را هم در نظر بگیرید که ممکن است بعضی از آنها کیفیت قابل قبولی نداشته باشند یا هزینهای که روی دست شما میگذارد زیاد باشد. مجموعه کاخ های تاریخی سعد آباد: از کاخ های بسیار زیبای پایتخت بوده که در شمال تهران و در زمان رضاشاه پهلوی تکمیل گردید. در این محل از تابلوهای نقاشی هنرمندان دوران قاجار نگهداری میشود و میتوان سیر تحول هنر ایران در آن دوران را مشاهده کرد. با تعلق گرفتن این اراضی به ارتش، آندره گدار طراح موزه ایران باستان، ماموریت تازه یافت. موزه فرش نیز توسط فرنمانفرماییان طراح ورزشگاه آزادی انجام گرفت. همانطور که میدانید این کار برای حفظ نظم و ظاهر زیبای پارک انجام میشود. آینهکاریهای انجام شده در این تالار بیش از هفت سال طول کشید.

این قسمت از خانه یک حیاط بسیار باصفا است. در سال ۱۳۳۷ کتابخانه خانه موزه مقدم ساخته شد . خانهموزه مقدم ، عمارتی بزرگ و مجلل و محل سکونت محمدتقی خان احتسابالملک از صاحبمنصبان مشهور دربار قاجار و رئیس اداره احتسابیه تهران بود. ارسی ها و مقرس کاری ها، پنجره های بلند و عریض، میز و صندلی های وسط فضا و شمعدان های بزرگی که لب طاقچه ها قرار دارند بیش از هر مورد دیگری نگاه ها را جلب خود می کنند. همانطور که در پاراگرافهای قبل گفته شد پارک آب و آتش یکی از جدیدترین پارک های تهران است و امکانات رفاهی زیادی دارد که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم. با وجود اینکه تا امروز 800 پارک در پایتخت ساخته شده که برخی از آنها بسیار بزرگتر از پارک لاله هستند، هنوز نام این پارک 28 هکتاری در لیست بهترینها قرار دارد. این پارک مسیرهای مختلفی برای دسترسی دارد که در بخشهای بعدی به آنها میپردازیم. در این مکان میتوانید اسکیت بازی کنید یا از دوچرخهسواری لذت ببرید.فودکورت: در قسمت جنوبی پارک رستوران و فودکورتهای مختلفی وجود دارد که میتوانید زمانی را در آنجا بگذرانید.پل ابریشم: پل ابریشم از دیگر مکان های دیدنی استان تهران در پایتخت است. زمانی که حاکمهای قاجار در تهران حکومت میکردند، عمارتهای مختلفی را در شمال ایران و در قلب پایتخت ساختند. در این بخش از موزه اسناد مربوط به ساخت راه آهن تهران بر روی دیوار دیده میشود. هر دو محله از مسیرهای فوقالعاده محبوب کوهنوردی هستند و امکانات تفریحی و رفاهی مناسب، مغازهها و رستورانهای متنوع، آبوهوای درجه یک، کافههای دنج و دوستداشتنی و معماری خاص و سنتی دارند.

معماری نوع اول شامل سنگهای آزاره، درهای معرق و منبت کاری شده، سقفها و نردههای چوبی، ستونهای گچی و سنگی و اراسیها است. لازم است بدانید این سازه زیبا یکی از معروفترین بخشهای پارک بوده و اگر به نجوم علاقه دارید، میتوانید برای رصد آسمان به گنبد مینا بروید و در این مرکز از رصد آزاد آسمان بهرهمند شوید. کاخ گلستان سند زنده ای از نزدیک به 500 سال تاریخ گذشته این سرزمین است. پس از خروج از ایستگاه مترو در خیابان پانزده خرداد به سمت شرق و خیابان داور حرکت کنید تا به ورودی مجموعه کاخ گلستان برسید. در پارک لاله دو تندیس از نام آوران ایرانی خیام و ابوریحان نصب شده است. این یک مقالهٔ خرد نیشابور است. ستونها و سردر باغ ملی نیشابور در جبهه شمالی این بوستان (خیابان امام) قرار دارند. در جبهه جنوبی این بوستان ساختمان اصلی شورای اسلامی شهر نیشابور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیشابور واقع است که مربوط به دوره پهلوی میباشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مجموعه بزرگی که امروزه آن را با نام پارک آب و آتش میشناسیم، تشکیل شده از چند پارک و امکانات تفریحی است که بوستان حضرت ابراهیم که شامل فوارههای مشهور پارک، برجهای آتش و آمفیتئاتر را در خود جای داده است. فوارههای آب در یک فضای دایرهای در نزدیکی برجهای آتش و در بوستان حضرت ابراهیم قرار دارد.

پردههای فولادین پارک دور تا دور بوستان حضرت ابراهیم قرار گرفته که در حقیقت تصاویری از وقایع زندگی حضرت ابراهیم را به تصویر کشیده است. لازم است این را هم بگوییم که در بوستان آب و آتش زمین بازی مخصوص کودکان نیز وجود دارد که باعث شده خانوادهها با خیال راحت این پارک را برای تفریح آخر هفته خود انتخاب کنند. این فوارهها به مکانی جذاب برای آب بازی کودکان و بزرگسالان در پارک آب و آتش به خصوص در فصل تابستان تبدیل شده است. فضای کافه به قدری زیبا، سنتی و جذاب است که شما را محو زیبایی خود خواهد ساخت. از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید، اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید. باز هم اگر برای بازدید از هر بخش پرسشی داشتید میتوانید با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۴۵۷۴ تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را بگیرید. بازدیدکنندگان پارک اغلب دور تا دور دریاچه را قدم میزنند و در آلاچیقها به استراحت میپردازند. از حق نگذریم که پل طبیعت به خاطر جذابیت و چشماندازهای زیبایی که دارد باعث شده از پارک آب و آتش هم استقبال شود؛ زیرا به طور معمول افرادی که در پل طبیعت مشغول پیاده روی هستند به پارکها و جاذبههای اطراف آن مثل باغ کتاب هم سر میزنند. از آنجا هم میتوانید با تاکسیهای خط دربند-تجریش راه خیابان دربند را در پیش بگیرید و در میدان سربند از ماشین پیاده شوید. برای دسترسی به پارک آب و آتش میتوانید در ایستگاه مترو حقانی در خط یک مترو از قطار پیاده شوید. این موزه بین این دو ایستگاه مترو قرار دارد و با حدود پنج دقیقه پیادهروی در خیابان امام خمینی از ایستگاه حسنآباد به سمت غرب یا از ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) به سمت شرق به آنجا میرسید.

نزدیکترین مترو به پارک لاله کجاست؟ جالب است بدانید از ۲۴۰ نقطه از این فضای دایرهای، آب تا ارتفاع ۱۰ متر به سمت آسمان پرتاب میشود. یکی از تابلو های ملک شعرا بهار که در این تالار قرار دارد. در پارک لاله گونه های متنوعی از درختان و گیاهان کاشته شده است. پارک لاله از محبوبترین پارکهای تهران است. کاخ سفید یا کاخ ملت با دیوارهای سفید و بسیار زیبا، بهعنوان بزرگترین کاخ مجموعه سعدآباد شناخته شده است. افرادی که سفر به تهران دارند، حتما دربند را بهعنوان یک منطقه گردشگری عالی در شمال پایتخت، موردتوجه قرار داده و از گردش در این مکان لذت زیادی میبرند. بازار تجریش بهعنوان قدیمیترین بازار شمال تهران، از المانهای اصلی میدان تجریش است. لازم است بدانید برای دیدن آسمان نمای گنبد مینا و استفاده از سینما گیم هفت بعدی باید به بوستان منظومه شمسی که در بوستان آب و آتش واقع شده برودید. یکی دیگر از نمادهای بوستان آب و آتش فانوس دریایی است. البته هر از گاهی مسابقات رباتیک هم در آن برگزار میشود. پل طبیعت هم که در کنار این پارک واقع شده ساعت کاری محدودی داشته و از ۶ صبح تا ۳۰ دقیقه بامداد میتوانید برای بازدید از آن اقدام کنید.


[ بازدید : 3497 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]