مهم ترین قطعات کامیون چیست

سه شنبه 18 مهر 1402
8:29
SD458

 وسایل نقلیه سنگین به صورت کمپرسی، کامیون و تراکتور در سراسر کشور حمل می شود. این نوع خودروها به دلیل فعالیت مداوم روزانه و مسافت طولانی بسیار در معرض فرسودگی قرار دارند. بنابراین برای حفظ کیفیت خودرو و رفع ایرادات باید از قطعات اصلی و استاندارد کامیون استفاده کرد، در غیر این صورت نه تنها مشکل وسیله نقلیه حل می شود، بلکه سایر قطعات نیز آسیب می بینند.


به گزارش بارشین کدرو، برخی از قطعات و لوازم جانبی نقش مهمی در خودرو دارند به همین دلیل بازرسی مستمر آنها و تعویض قطعات آسیب دیده باعث افزایش طول عمر خودرو و حفظ کیفیت و عملکرد آن می شود. در این راستا از مهمترین قطعات یدکی می توان به دیسک ترمز، اینترکولر، توربو شارژر، ریتاردر و غیره اشاره کرد.

لوازم یدکی ایسوزو کامیون چیست؟

در سال های اخیر شاهد حضور خودروهای سنگین چینی و اروپایی در کشور بوده ایم. هر برندی در بازار به دلیل کیفیت قطعات و مونتاژ پس از مدتی با مشکلات عدیده ای مواجه می شود که برای رفع و بازیابی کیفیت و سلامت کامیون به قطعات و لوازم جدید نیاز است. جایگزین می شود.

اما قطعات کامیون چیست؟ در صنعت خودرو به تولید و خدمات پس از فروش قطعات یدکی کامیون و تراکتور قطعات یدکی کامیون می گویند. البته کیفیت ساخت این قطعات تاثیر بسزایی در عملکرد و کارایی کامیون دارد. بنابراین در کنار کار عیب یابی مناسب و تعویض قطعات اصلی و مرغوب، تا حد امکان از خرابی خودروهای سنگین در جاده ها جلوگیری کنید. زیرا هزینه حمل و نقل، بهره برداری و تعمیر خودروهای سنگین در جاده ها بسیار بیشتر از شهرها است.

سیستم های پیشران خودرو مانند موتور، گیربکس و دیفرانسیل، سیستم های ترمز، سیستم تعلیق، سیستم های فرمان و فرمان و سیستم های روشنایی از اجزای اصلی خودروهای سنگین محسوب می شوند و مهم ترین قطعات یدکی کامیون ها به این قطعات اختصاص دارد. به رسمیت شناخته شده است که هر چه خودروها از تکنولوژی پیشرفته تر استفاده کنند، هزینه های سرویس و نگهداری بالاتر است.

مهمترین قطعات یدکی کامیون

به طور کلی کامیون ها بر اساس یک ساختار مشترک بر اساس یک سری قطعات اصلی مشابه هستند، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، برخی از برندها و مدل های جدید دارای قطعات و تجهیزات مدرن هستند. راحتی و آسایش برای راننده در این راستا مهمترین قطعات یدکی کامیون، کمپرسی و تراکتور عبارتند از:

1- دیسک ترمز

ترمز از ابتدای ورود به فناوری خودرو یکی از مهم ترین قطعات خودرو بوده است که باعث ایجاد کشش و توقف خودرو می شود و کیفیت و کارایی آن همواره مورد توجه مشتریان بوده است تا اطمینان حاصل شود که صاحبان خودروهای سنگین می توانند خودرو را متوقف کنند. ماشین. شیب یا سرعت را کاهش دهید. ، ترافیک و جاده های شهری به دنبال کامیون های با سیستم تعلیق عالی هستند.

البته تمامی کامیون های وارداتی و کامپکت چینی و اروپایی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) هستند و گاهی در برخی شرکت ها مانند ولوو، رنو، اسکانیا، بنز و ... از ترمز دیسکی استفاده می شود. این قسمت از خودروی سنگین اغلب به دلیل وزن کامیون و بار آن دچار فرسودگی می شود و بر اساس میزان استفاده لنت یا کفش دیسک ترمز باید پس از مدتی تعویض شود. البته با کاهش کیفیت ترمزها یا نگاه به کیفیت لنت های روی صفحه می توان از این مشکل مطمئن شد و به سرعت آن را تعویض کرد.

2- توربو شارژ

قسمت و قسمت دیگری از کامیون توربوشارژر نام دارد. در واقع خودروهای مجهز به این قطعات دارای سیستم تنفسی غیر طبیعی هستند. به این ترتیب توربوشارژر با مکیدن هوای زیاد و دمیدن آن به محفظه موتور، اکسیژن بیشتری را به موتور وارد می کند و در نتیجه باعث کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد خودرو می شود. به عبارت دیگر، شتاب اولیه، قدرت، سرعت، قدرت اسب بخار و گشتاور تراکتور درست روی تپه همگی به دلیل عملکرد توربو بوست است. این قطعه نیز پس از مدتی فرسایش می یابد و باعث کاهش کیفیت عملکرد و قدرت موتور می شود. در چنین مواقعی برای جلوگیری از مصرف سوخت و آسیب دیدن موتور باید سریعا این قطعه تعویض و با قطعه جدید تعویض شود.

3- کروز کنترل

برای کنترل سرعت در خودروهای سنگین، کنترل سرعت یا کروز کنترل تعبیه شده است. به این ترتیب وقتی سرعت خودرو به حد مطلوب رسید، با استفاده از این تابع می توان سرعت را تنظیم کرد و با سرعت مشخصی (بدون اینکه پای راننده روی پدال گاز باشد) ادامه داد. البته برخی از قطعات یدکی مانند کروز کنترل، ریتاردر و تاخوگراف بین کامیون و اتوبوس مشترک است و در صورت عدم موفقیت می توان از قطعات مشابه موجود در بازار استفاده کرد.

4- اینترکولر

در وسایل نقلیه سنگین، سیستم خنک کننده داخلی به خنک کردن سریع هوای ورودی و حفظ دمای موتور در سطح ایده آل کمک می کند. این کار باعث افزایش طول عمر موتور و سیستم خنک کننده آن شد و اطمینان حاصل کرد که دیگر مشکل طولانی مدتی وجود ندارد. البته اگر اینترکولر مشکلی دارد باید سریعا آن را تعمیر یا تعویض کنید. در غیر این صورت هنگام حمل بارهای سنگین به خصوص سربالایی دمای موتور افزایش یافته و به بیش از حد مجاز می رسد. از این رو این قطعات یدکی کامیون به عنوان یکی از قطعات اصلی به شمار می روند و در خودروهای سنگین نقش حیاتی دارند.

5-سیستم کنترل ترافیک (TCS)

اساسی ترین و مهمترین سیستم ایمنی در کامیون ها سیستم کنترل کشش (TCS) نام دارد. وجود این قطعه اینفویدک  در خودرو از آسیب دیدن نیروهای محرکه خودرو جلوگیری می کند و از کثیف شدن لاستیک ها جلوگیری می کند. بنابراین عملکرد صحیح و کارایی آن بسیار مهم است. این سیستم اغلب در جاده های لغزنده، برف و باران استفاده می شود و از شستشو و آسیب دیدگی خودرو جلوگیری می کند. لذا خواهشمند است در صورت عملکرد منفی یا خرابی این قطعه با استفاده از قطعات اورجینال و باکیفیت کامیون مشکل را برطرف نمایید.


[ بازدید : 462 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]