پیریدوکسین هیدروکلراید (Bsh)

چهارشنبه 4 مرداد 1402
15:35
SD458


پیریدوکسین هیدروکلراید یا ویتامین B6 در غذا یافت می شود. اما این ویتامین را می توان به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کرد. تیم علمی دانا فارمد تصمیم گرفت این ویتامین را به صورت کامل در قالب این دانشنامه به شما ارائه دهد. بنابراین در مورد ساختار این ماده، فواید و عوارض آن و تمامی نکات مهم صحبت خواهیم کرد.

آیا تا به حال در مورد پیریدوکسین هیدروکلراید شنیده اید؟

پیریدوکسین هیدروکلراید که در واقع ویتامین B6 است، کاربردهای زیادی دارد. فرمول شیمیایی این ماده C8H11NO3 است نقطه ذوب این ویتامین بین 159 تا 162 درجه سانتیگراد است که معادل 318 و 324 درجه فارنهایت است. این ماده در سال 1934 کشف و اولین بار در سال 1939 ساخته شد.سازمان بهداشت جهانی این داروی اضافی را در فهرست داروهای ضروری خود قرار داده است.این ماده موثرترین و بی خطرترین دارو است.

نکات مهم در مورد پیریدوکسین هیدروکلراید

ماده ای که در این دایره المعارف از آن صحبت می کنیم ویتامین B6 است که نام علمی آن پیریدوکسین هیدروکلراید است. اصولا ویتامین های B برای بدن مفید هستند. وظیفه این ویتامین ها تبدیل کربوهیدرات ها یعنی غذا به گلوکز یا سوخت است. این موتور در واقع برای تولید نیرو استفاده می شود. گفته می شود این نوع ویتامین کمپلکس معروف B است.وجود این ماده در بدن بدن را قادر می سازد تا چربی ها و پروتئین ها را متابولیزه کند. از طرفی در داشتن مو و پوست زیبا به فرد کمک زیادی می کند. چشم ها و کبد بدن با این ماده می توانند سالم بمانند. عملکرد سیستم عصبی در سایه این ویتامین به خوبی کار می کند.

مروری بر پیریدوکسین هیدروکلراید و اثرات آن بر مغز

این ویتامین مفید می تواند به چندین انتقال دهنده عصبی در بدن کمک کند. در واقع، این انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که سیگنال ها را از یک سلول عصبی به سلول عصبی دیگر منتقل می کنند. این روتین باعث عملکرد طبیعی مغز می شود و به رشد طبیعی آن منجر می شود. عملکرد دیگر این ویتامین تنظیم هورمون های سروتونین و نوراپی نفرین است. این دو ماده تاثیر خوبی بر خلق و خو و ملاتونین دارند و به تنظیم دقیق ساعت بدن کمک می کنند. اگر این ویتامین را همزمان با سایر ویتامین ها مانند B12 و B9 یا اسید فولیک و B6 مصرف کنید، می تواند سطح هموسیستئین خون را کنترل کند. در مورد دوم باید گفت که استفاده از این ویتامین با ریزمغذی هایی مانند آهن و مس کمک زیادی به بدن در خون سازی می کند. باید گفت که بدن به ندرت دچار کمبود این ویتامین می شود، اما این کمبود را می توان در بدن کودکان و سالمندان مشاهده کرد. مصرف برخی داروها نیز می تواند منجر به کمبود این ویتامین شود.

علائم کمبود پیریدوکسین هیدروکلراید در بدن

اگر بدن فاقد پیریدوکسین هیدروکلراید باشد، علائم را نشان می دهد. یکی از این علائم ضعف عضلانی است. عصبی بودن یکی دیگر از علائم کمبود این ویتامین در بدن است. با نبود این ماده بدن عصبی می شود و افسردگی نیز مشاهده می شود. ته نشین شدن برای بدن بسیار سخت است و گاهی ممکن است فرد برای مدتی فراموش کند. بیماری قلبی در برخی افراد نیز می تواند ناشی از کمبود ویتامین B6 باشد. در واقع افرادی که از این دارو استفاده نمی کنند، مشکلات قلبی دارند. از طرفی این ویتامین باعث کاهش سطح هموسیستئین می شود. این ماده تا حد زیادی باعث بیماری قلبی در بدن می شود اما علت آن ناشناخته است. بنابراین، پزشکان مصرف این ویتامین را توصیه می کنند.

به طور عمده از پیریدوکسین هیدروکلراید استفاده می شود.

لازم به ذکر است که استفاده از پیریدوکسین هیدروکلراید می تواند علائم افسردگی را کاهش داده و خلق و خوی فرد را بهبود بخشد. در واقع، با مصرف این دارو، خلق و خوی فرد تنظیم می شود. دلیل این امر ایجاد انتقال دهنده های عصبی است که احساسات و افکار را تنظیم می کند. با مصرف این ویتامین می توانید از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنید و به سلامت مغز کمک زیادی کنید. یکی از ویژگی های مهم ویتامین B6 بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر است. نکته مهم دیگر این ماده پیشگیری از کم خونی و در صورت کم خونی درمان آن است. دلیل این فرآیند و عملکرد تولید هموگلوبین با استفاده از این ماده است. هموگلوبین می تواند اکسیژن را به سلول های بدن برساند. دانستن این عملکردهای پیریدوکسین هیدروکلراید یا ویتامین B6 به شما کمک زیادی می کند.

درمان افسردگی با پیریدوکسین هیدروکلراید

بیایید بگوییم که سروتونین یک ماده شیمیایی است که تأثیر زیادی بر روحیه انسان در بدن دارد. ویتامین B6 پیریدوکسین هیدروکلراید می تواند این ماده را در بدن در تعادل نگه دارد، بنابراین کمک زیادی به بهبود وضعیت می کند. اگر میزان سروتونین در بدن کاهش یابد، فرد دچار افسردگی می شود. این ماده جزو داروهای ضد افسردگی است و هدف آنها افزایش سطح سروتونین است. بنابراین استفاده از ویتامین B6 می تواند به افراد در کاهش علائم افسردگی کمک کند.

رابطه بین پیریدوکسین هیدروکلراید و آرتریت روماتوئید

گفته می شود که بروز دیابت به دلیل کمبود و پایین بودن میزان پیریدوکسین هیدروکلراید در بدن است. بنابراین افراد مبتلا به این بیماری باید از این ویتامین به مقدار زیاد استفاده کنند. افرادی که خود را مبتلا به این بیماری می بینند باید مراقب رژیم غذایی خود باشند و از مولتی ویتامین ها به درستی استفاده کنند. بله، یادآوری می کنیم که قبل از استفاده از این مکمل ها باید با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای حاوی پیریدوکسین هیدروکلراید یا ویتامین B6

علاوه بر مصرف داروهای حاوی ویتامین B6، می توانید از مواد غذایی حاوی پیریدوکسین هیدروکلراید استفاده کنید. در این قسمت از کتاب شما را با این غذاهای مورد علاقه ما آشنا می کنیم. جو سرخ شده، مرغ، بوقلمون، انواع ماهی، میگو، جگر گاو، شیر و پنیر حاوی این ویتامین هستند. این ویتامین همچنین در عدس، لوبیا، برنج قهوه ای، سبوس، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم و آرد گندم یافت می شود. جدای از این مواد، این ویتامین به مقدار زیادی در اسفناج، هویج و موز نیز یافت می شود.

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف پیریدوکسین هیدروکلراید

هنگام مصرف ویتامین B6، باید برخی اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. اولین مشکل مصرف قرص حاوی این ویتامین زیر نظر پزشک است. دوزهای بیش از 200 میلی گرم در روز بر شما تأثیر می گذارد. برخی از اختلالات عصبی مانند از دست دادن حس در پاها و عدم تقارن ممکن است مشاهده شود. اگر مدتی این دارو را با دوزهای بالا مصرف کنید، حدود شش ماه طول می کشد تا بدن به حالت عادی برگردد. واکنش های پوستی در برخی افراد به دلیل دوزهای بالای این ویتامین مشاهده شده است. سردرد، تهوع و تسکین درد نیز از عوارض جانبی این دارو است. در برخی موارد، بیمار اشتهای خود را از دست می دهد.

یا استفاده از پیریدوکسین هیدروکلراید در لوازم آرایشی

یکی از کاربردهای مهم پیریدوکسین هیدروکلراید در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست است. به عنوان مثال، این ماده در محصولاتی مانند لوازم حمام، صابون ها و لوازم آرایشی، محصولات پاک کننده و محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: https://exirchemi.com/product/vit-b6-hydro/


[ بازدید : 270 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]