همه چیز در مورد فرش

يکشنبه 1 مرداد 1402
11:50
SD458


قدمت قالی بافی ایران به حدود 2000 تا 3000 سال قبل از میلاد می رسد. کاوش‌های محوطه‌های باستانی در سوتا و بین‌النهرین ابزار و وسایل قالی‌بافی را پیدا کرده است که نشان می‌دهد این هنر کاربردی از ۴ تا ۵ هزار سال پیش در ایران رواج داشته است.

اما سوال اساسی این است که آیا فرش، قالیچه و فرش با یکدیگر تفاوت دارند؟ آره! محتوا هر نوع گچبری را فرش می گویند که شامل قالیچه و قالیچه و قالیچه و پرز و غیره می شود اما فرش پرزدار را فرش می گویند و آنچه فرش را از فرش متمایز می کند البته اندازه آن است. به فرش هایی که پرزهای 6 متر یا بیشتر دارند قالیچه و فرش هایی با پرزهای 6 متر یا کمتر را قالی می گویند. شایان ذکر است که حتی کوچکترین فرش ها به مساحت یک و نیم متر در پس زمینه بافته می شوند.

چرا فرش گران و فرش ارزان است؟

کارشناسان فرش معتقدند ارزش هنری یک فرش یا قالی به طرح، میزان استفاده از رنگ های طبیعی و نسبت این رنگ ها بستگی دارد، اما قیمت فرش یا قالی بیشتر به طرح و رنگ، نوع نخ، خوراک آن و زیبایی و شدت آن بستگی دارد.

انواع فرش بسته به نوع آن به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

فرش تمام پشم: فرشی که مغز، بافت و پرز آن از پشم باشد. این نوع فرش ها به دلیل نوع پرز، بافت زبری دارند. فرش خارسک که از ضخیم ترین پشم بافته شده است از این دسته است. فرش تمام پشم دارای مزایایی از جمله دوام و دوام، برگشت پذیری مو پس از قرار گرفتن بر روی آن، قدرت جذب رطوبت بالا و ... می باشد. این نوع فرش سنگین و ارزان است و نوع هنری آن کمیاب است.

فرش پرز پشمی: نوعی فرش است که در آن پرز از پشم است، اما پرزها فقط پشمی نیستند.

فرش تمام ابریشم: فرشی که تارها و پرزهای آن تماماً از ابریشم باشد. این نوع فرش معمولاً بسیار ریز بافته می شود و ارزش هنری بالایی دارد و البته قیمت بالایی دارد. چنین فرشی علیرغم ظاهر نرم، نازک و لطیفش بسیار دافع کثیفی است. یعنی اگر روی آن آب، چای، نوشابه یا هر مایع دیگری بریزید، نیازی به اندازه گیری ضربان قلب ندارید. فقط آن را با یک پارچه مرطوب و شامپو فرش بشویید. همون اولی هست

فرش کف ابریشم: فرشی با پشته‌ای از پشم، اما زمینه‌ای کامل از ابریشم بافته شده است.

قالیچه گل ابریشم: در این فرش پرز از پشم است، اما گل ها و احتمالاً برگ های نقشه از نخ ابریشم و بقیه پرز از پشم است. این نوع فرش ها ارزان تر از فرش های ابریشمی کامل هستند اما ارزش هنری بالایی دارند.

فرش های معیوب نخرید

بهتر است هنگام خرید ایرادات فرش را مشاهده کنید، زیرا پس از پرداخت هزینه و آوردن آن به خانه، امکان تعویض یا مرجوع شدن آن وجود ندارد. اما مضرات فرش چیست؟

هیبریدگی زمین

خوب نگاهش کن گاهی اوقات رنگ بالای زمینه فرش روشن تر یا پررنگ تر از رنگ پایین است. چشم تیزبین داشته باشید و فرش را در نور به خوبی ببینید. اگه 2 رنگ باشه گاهی قیمتش نصف میشه!

سایز فرش: در صورتی که فاصله لبه بالایی فرش با مرکز فرش بیش از 3 سانتی متر از فاصله آن تا لبه پایین فرش متفاوت باشد، از ارزش فرش بسیار کاسته می شود. بنابراین یک خط کش در جیب خود نگه دارید.

بافت: هنگام خرید فرش به پشت آن دقت کنید. اگر گره ها منظم، پشت به پشت و یک اندازه باشد، چیزی نیست، اما اگر اندازه گره ها متفاوت، نامنظم و گاهی اوقات فاصله دارند، پس بافنده شلخته یا خدای ناکرده کلاهبرداری بوده است! مثلاً در فرش 50 رج که باید 50 گره در 7 سانتی متر باشد، گره ها کم است یا گره ها به خوبی شانه نمی شوند و پرزها کشیده نمی شوند. در هر صورت محل کار لنگ است.

گل فرش شکسته: این مورد بسیار تخصصی است زیرا گل های فرش شاه عباسی، آویز، ستاره و غیره در اندازه استانداردی هستند که فقط بافندگان، کارشناسان و فروشندگان فرش می شناسند. عدم رعایت فرم و اندازه استاندارد این گل ها باعث کاهش ارزش فرش می شود. این دیگر کار شما نیست. از یک متخصص کمک بگیرید یا اندازه های نامتعادل را از گل های مشابه حدس بزنید.

هزار نقطه نازک تر از یک مو

چرا فرش نایین گرانتر از فرش همدان است؟ چرا فرش تبریز را به فرش اراک ترجیح می دهند؟ فرشی که گاهی صدها هزار تومان قیمت دارد چه فرقی دارد؟ برخی از قالی‌ها مانند مخمل هستند، سال‌ها زیر پا گذاشته می‌شوند و در نهایت فروشندگان فرش ۱۰ برابر قیمت اصلی‌شان فروخته می‌شوند؟

گره ترکی

علاوه بر نوع پرز، نوع پشم و درصد ابریشم، ظرافت فرش به نوع گره نیز بستگی دارد. بافت دو گره یا گره ترکی که از ابتدا مختص بافندگان تبریزی بوده و امروزه در سایر مناطق رایج است، روشی است که در آن دو سر پرز را از پرتاب می گذرانند و می بندند. این روش زمان‌بر و مناسب برای قالی‌های ریز بافت و طرح‌های ظریف با رنگ‌های متنوع و خطوط ظریف است. با این روش امکان گره گشایی یا دوتایی (یعنی نوعی بی احتیاطی یا تقلب در بافت) وجود ندارد.

به همین دلیل است که این فرش ها بسیار مستحکم هستند و به این راحتی ساییده نمی شوند. از طرفی این گره به قدری محکم است که پرزهای فرش را می توان با قیچی برش داد به طوری که در کمترین زمان مخملی می شود و نقش و نگار و ظرافت گره ها با زیر پا گذاشتن سنگین بسیار نمایان می شود. به همین دلیل است که فرش کرمان هر چه بیشتر پوشیده شود بهتر می شود. قالی های خم، تبریز، اصفهان و کرمان توسط ترکی بافته می شود. هر دو شیک، بسیار زیبا و قوی هستند که البته به معنای گرانی است.

گره فارسی

قالیچه‌های پشمی درشت بافته، اغلب سنگین و نقش‌دار، منسوجات ایرانی هستند. در گره یا گره فارسی فقط یک طرف شمع بسته می شود و طرف دیگر آزاد است. در این روش ترکه شلتر است و برای سفت شدن آن، شانه های سنگین را به شدت بر روی پرزها می کوبند تا توده های پشم در یکدیگر فرو رفته و گره محکم شود. این درهم تنیدگی پشم ها امکان بافت بدون گره یا دوتایی را افزایش می دهد.

قالی بافان ایرانی به دلیل حساسیت پره های پشم نمی توانستند نقش و نگار ساده و کوچکی ببافند. از طرفی فرش ایرانی با گذشت سالها (که اصلا جوان نیستند) به تدریج شل می شود و نخ نما می شود.

به همه این دلایل، این نوع فرش ارزان تر است. از معروف ترین آنها می توان به فرش های ایرانی بافته شده بختیاری، مشهد، اراک، همدان و ... اشاره کرد. اما در هر صورت این فرش ها و رنگ های زنده و گرمشان انرژی خاصی به محیط می بخشد و قطعا از هر پارچه مصنوعی دیگری چشم نوازتر است.

کدام طرح را انتخاب کنم؟

وقتی به قصد خرید فرش یا فرش وارد فروشگاه فرش دستباف می شوید. چیزی که بیشتر از همه مورد توجه شما قرار می گیرد طراحی فرش است. گاهی خیلی شبیه هم هستند و گاهی خیلی متفاوت. سپس با خود می گویید "کدام یک از این طرح ها را انتخاب کنم؟" شاید بهترین راه دانستن طرح فرش باشد.

وقتی اکثر ما به فرش دستبافت فکر می کنیم، چیزی که بلافاصله به ذهنمان خطور می کند، فرشی با زمینه لاکی قرمز، یک گل بزرگ در وسط به نام «ترنز» و 4 لک (3 کیوی) در مربع فرش و اطراف تنگ پر از گل، برگ و لجن است. بسیاری این طرح را تکراری می دانند (البته طرح مکرر لخ و ترنج برای ما یکی از اصیل ترین و پرطرفدارترین طرح های فرش ایرانی در بازارهای جهانی است) اما طرح فرش ایرانی فقط لاچ ترنج نیست - دارای کف لاکی است. ما هنوز برنامه های زیادی داریم که برخی از آنها فراموش شده است. نکات زیر شما را راهنمایی می کند:

اگر فرشی ریزبافت و هنرمندانه می‌خواهید که در اردیبهشت‌ماه مانند یک باغ گل، کف شما را تزیین کند، می‌توانید قالی‌های لک و ترنج یا قالی‌های «شکرگاه» تبریز، قم و اصفهان یا «ریزماهی» خوی و «هزاره حارث» را از مرند خریداری کنید. البته این نوع فرش ها گران هستند.

• اگر به دنبال قالی هایی با نقوش روستایی و ایلیاتی هستید، می توانید طرح های «انسان و حیوان»، «گل و پرنده»، «درخت»، «درخت و انسان» و «پای شتر» را از استان های فارس، خراسان شمالی، کردستان و گلستان خریداری کنید. برخی از این طرح ها به دلیل درشت بافت نیز ارزان هستند.

اگر می خواهید خانه خود را با فرش های ساده تزئین کنید و فضای آرامش بخشی را در خانه ایجاد کنید. به فرش کرمان و کویر اردگان بروید. زمینه فرش ها کویری مانند شتری و خاکستری و کرم است که طرح فرش های «عادی» در زمینه کاملاً مستقل از نقش هاست) «محرمت»، «راه راه» و «قاب قرنی» از همین نوع است.

• اگر به دنبال طرح های جدید متناسب با مبل اسپرت خود هستید، یکی از طرح های هندسی «خشتی»، «قاب قابی»، «میناخانی»، «بت جکه» را از اصفهان، کاشان یا اراک خریداری کنید.

• اگر به دنبال قالی های بسیار ارزان هستید می توانید از استان های همدان، کاشان و زنجان نقوش ماهی ریز، محرابی و لخ ترنج خریداری کنید که در پشم ضخیم بافته می شود و همان قالی خورسک است.


متن کامل مقاله را بخوانید: https://ghalikhane.com/brand/zomorod-carpet


[ بازدید : 654 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]