علت زردی دندان ها چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

جمعه 15 ارديبهشت 1402
14:51
SD458


زردی و تغییر رنگ دندان ها می تواند ناشی از استفاده از مواد خاصی باشد که باعث تغییر رنگ دندان ها (علل بیرونی)، تغییرات داخلی در متابولیسم مواد معدنی بدن (علل درونی) یا افزایش سن می شود.


مهمترین دلایل زردی دندان عبارتند از:

غذا: قهوه، چای، نوشابه ها، برخی میوه ها و سبزیجات مانند سیب و موادی که در پخت و پز استفاده می شود می توانند باعث زرد شدن دندان ها شوند.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن یا سیگار کشیدن یکی از علل زردی دندان است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: عدم مسواک زدن و مراقبت از دندان ها باعث تغییر رنگ دندان می شود.

بیماری ها: بسیاری از بیماری ها و روش های درمانی می توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند. به عنوان مثال، سرطان، رادیوتراپی رحم، عفونت و غیره.

داروها: آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین، برخی داروهای روانپزشکی، برخی داروهای فشار خون و برخی آنتی هیستامین ها می توانند دندان ها را زرد کنند.

شرایط محیطی: به عنوان مثال، به دلیل اینکه فلوراید بیش از حد در آب، برخی از نواحی رنگ دندان را تغییر می دهد.

افزایش سن: با افزایش سن، دندان‌ها نرم می‌شوند و در معرض عوامل زیادی قرار می‌گیرند، به همین دلیل است که بسیاری از افراد مسن در مدت طولانی دندان‌های خود را از دست می‌دهند.

ژنتیک: برخی افراد به دلیل ژنتیک، دندان های روشن یا تیره تری دارند.



علت زردی دندان چیست؟

دلایل زیادی برای زرد شدن دندان ها وجود دارد. یکی از اساسی ترین دلایل ممکن است ژنتیک باشد. سطحی ترین لایه دندان، مینای دندان، می تواند با ضعیف شدن لایه زیرین عاج که به رنگ زرد و در معرض دید است، ضعیف شود.


سایر دلایل زردی دندان عبارتند از:

مصرف داروهای خاص

مصرف آنتی بیوتیک در دوران کودکی

مصرف تتراسایکلین در بارداری (از ماه چهارم بارداری)

آیا می تواند با شیر مادر تغذیه کند (شیر مادر به وضوح می تواند باعث زرد شدن دندان های کودکان شود)

استفاده از دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین

از داروهای آکنه مینوسیکلین استفاده کنید

استفاده از شیمی درمانی یا پرتودرمانی

استفاده بیش از حد از فلوراید



پر کردن دندان با نقره

متأسفانه تغییر رنگ دندان به دلیل لایه‌های عمیق‌تر دندان‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین اگر بتوانید از تغییر رنگ زرد دندان‌های خود خلاص شوید، با مشکل مواجه خواهید شد. سایر علل زردی دندان که تا حدودی با محصولات و مواد سفید کننده قابل جبران است عبارتند از:

پیری و پوسیدگی طبیعی مینای دندان

کشیدن سیگار به خصوص سیگار و قلیان

غذاهایی مانند گوجه فرنگی، ادویه جات ترشی جات، ترشی و انواع توت ها

نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای، شراب قرمز و نوشابه


پوسیدگی می تواند باعث شکستن مینای دندان و نمایان شدن عاج (لایه زرد دندان) شود.

مسواک زدن نیز مانند بالا عمل می کند.

اگرچه رعایت بهداشت دهان و دندان مهم ترین راه مبارزه با تغییر رنگ دندان و حفظ زردی آن است، اما گاهی اوقات کار بیش از حد انجام می شود و تنها با مسواک زدن یا نخ دندان نمی توان زردی دندان را از بین برد. در کنار مراقبت خوب از دندان های خود، در اینجا چند درمان خانگی موثر برای سفید کردن دندان ها آورده شده است:

ارث و ارث

زرد شدن دندان افراد گاهی اوقات می تواند ژنتیکی باشد و افراد هر چقدر هم که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند، باز هم نمی توانند تغییرات رنگ دندان را برگردانند. برای این افراد تغییر رنگ معمولا مشکلی ایجاد نمی کند یا خطرناک تلقی می شود، اما باید بیش از دیگران به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنند و به مطب دندانپزشکی مراجعه کنند.


ضعیف شدن و نازک شدن مینای دندان

یک دندان از 3 لایه تشکیل شده است مهمترین لایه دندان مینای سفید است در زیر این لایه عاج سخت و مات شبیه به مینا وجود دارد رنگ این لایه تقریبا زرد است

مینا از مواد معدنی تشکیل شده است و زمانی که مواد معدنی تشکیل دهنده این لایه از بین برود، مینا نازک شده و لایه زیرین که زرد رنگ است نمایان می شود.

پیر شدن

یکی از دلایل اصلی زرد شدن دندان ها پیری است. با افزایش سن، مینای دندان به طور طبیعی از بین می رود. با افزایش سن، غذای بیشتری می خورید و بیشتر می جوید. مجموعه همه این اتفاقات در نهایت باعث زرد شدن دندان ها و ضعیف شدن آن ها می شود. به عبارت دیگر، حتی اگر یک روال بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، باز هم می توانید مقداری زردی و تغییر رنگ دندان های خود را تجربه کنید.



سیگار کشیدن

نیکوتین موجود در دود سیگار تقریباً برای تمام اعضای بدن مضر است. به دلیل وجود این ماده، سیگار کشیدن می تواند در مدت زمان کوتاهی رنگ دندان ها را تغییر دهد و باعث زرد شدن دندان ها در ابتدا و در نهایت تیره شدن (مثلا قهوه ای) شود.

چگونه از شر دندان های زرد خلاص شویم؟

در اینجا چند روش موثر برای خلاص شدن از شر دندان های زرد وجود دارد:

واضح ترین روش سفید کردن دندان مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشکان به روش های مختلف و با ژل های سفید کننده دندان ها را سفید می کنند. گاهی اوقات دندانپزشک می تواند از نور LED برای تسریع روند سفید کردن دندان استفاده کند.

مراجعه به دندانپزشک برای درمان ارتودنسی معمولاً 30 تا 60 دقیقه طول می کشد و نسبتاً ارزان است. علاوه بر تمیز کردن حرفه ای دندان در مطب متخصص ارتودنسی، دندانپزشکان حرفه ای می توانند این کار را در خانه با استفاده از روش های تجاری یا محصولات پاک کننده انجام دهند. فقط یک ست خمیر دندان را از داروخانه بخرید.


درمان زردی دندان در خانه

می‌توانید زردی دندان‌ها را در خانه با کمک چیزهایی مانند نوارهای سفیدکننده، ژل‌ها، پلاک‌ها یا قالب‌های سفیدکننده به همراه مواد خاص یا خمیر دندان درمان کنید.

استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان های زرد

1-2 قاشق چایخوری روغن نارگیل ارگانیک با کیفیت بالا را به مدت 10-30 دقیقه در دهان غرغره کنید. اما قورتش نده وقتی کارتان تمام شد، روغن و کل محتویات دهانتان را داخل توالت یا سینک بریزید. دهان خود را با آب تمیز بشویید و سپس دندان های خود را مسواک بزنید.


با جادوی سرکه سیب زردی دندان را در خانه درمان کنید

به سادگی 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب تمیز و تازه بریزید. با این کار یک دهان شویه کاملا خانگی و طبیعی درست کرده اید. این دهانشویه را به مدت 30 ثانیه بشویید و به تمام دندان ها بمالید. پس از ریختن آب و سرکه سیب، دهان خود را بشویید و سپس با خمیر دندان معمولی مسواک بزنید. استفاده از سرکه سیب یک راه کاملا طبیعی برای درمان زردی دندان است.

پوست لیمو، پرتقال و موز

پوست لیمو، پرتقال یا موز حاوی ترکیبی به نام دی لیمونن است که خاصیت سفید کنندگی پوست دارد. بنابراین، بیایید به این میوه ها به عنوان یک داروی گیاهی برای سفید کردن دندان نگاه کنیم. اگر پوست این میوه ها را به مدت ۲ دقیقه روی دندان های خود بمالید، می توانید به رفع زردی دندان ها و سفید شدن آن ها کمک کنید.



تمیز کردن دندان های زرد در خانه با کربن فعال

زغال چوب فعال می تواند تارتار و باکتری ها را از بین ببرد. بله، هنگام استفاده از پودر زغال چوب یا خمیر دندان، قبل از استفاده باید دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده را مطالعه کنید. از آنجایی که زغال چوب فعال می‌تواند تحریک‌کننده باشد، از آن کم استفاده کنید. (هر روز استفاده نکنید)



برای درمان زردی دندان در خانه آب زیادی بنوشید

هر فردی باید در طول روز آب زیادی بنوشد، زیرا آب به از بین بردن باکتری های دهان کمک می کند و تولید بزاق را افزایش می دهد. علاوه بر نوشیدن آب سالم، می توانید از میوه ها و سبزیجات سالم نیز استفاده کنید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.


جلوگیری از زرد شدن دندان ها

بهترین راه برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها رعایت بهداشت دهان و دندان است. این بدان معناست که شما باید 2 تا 3 بار در روز، ترجیحا بعد از هر وعده غذایی، دندان های خود را مسواک بزنید. سعی کنید هر روز از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان بهترین راه برای از بین بردن پلاک و ذرات ریز غذا از روی دندان ها و جلوگیری از زرد شدن دندان ها است.

راه های دیگر برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها عبارتند از:

ترک سیگار

مصرف قهوه، چای و نوشیدنی های الکلی را محدود کنید

نوشیدن مقدار زیادی آب

بهتر از این، می توانید از یک محصول سفید کننده دندان مانند آنچه در این مقاله ذکر شد استفاده کنید.



ویتامین سی

کمبود ویتامین C می تواند باعث تجمع باکتری های بیشتری روی دندان ها و لثه ها شود و باعث تغییر رنگ دندان ها شود. بنابراین، مصرف کافی ویتامین C می تواند میزان لکه شدن دندان را کاهش دهد. اما اینکه ویتامین C روی دندان ها اثر سفید کنندگی دارد یا خیر، هنوز ثابت نشده است.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب یکی دیگر از راه های درمان زردی دندان است. استفاده از مقدار کمی سرکه سیب می تواند لکه های دندان را کاهش داده و دندان ها را سفید کند.

توجه داشته باشید که به همین دلیل باید در مصرف سرکه سیب دقت کرد، در صورت مصرف زیاد به دلیل اسیدی بودن به دندان های شما آسیب می رساند.



پوست لیمو، پرتقال و موز

برخی افراد بر این باورند که مالیدن پوست لیمو، پرتقال یا موز روی دندان ها راهی برای درمان زردی دندان ها است. این اثر به ترکیبات اسید سیتریک و دی لیمونن در پوست میوه ها نسبت داده می شود. هیچ تحقیق علمی برای اثبات اثربخشی این روش وجود ندارد. پوست میوه ها را به آرامی به مدت دو دقیقه روی دندان های خود بمالید و سپس دندان های خود را مسواک بزنید.



ست های تمیز کننده دندان

هم دندانپزشک می توانند از این ابزار برای شما استفاده کنند و هم شما می توانید در خانه از آنها استفاده کنید. در این روش از ژل سفید در دستگاهی استفاده می شود که به صورت روکش دندانی به مدت ۲ تا ۴ ساعت یا یک شب روی دندان قرار می گیرد.

بهتر است از یک محصول حاوی 10% پراکسید کاربامید استفاده کنید، زیرا انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) استفاده از این محصول را توصیه می کند.



استفاده از زغال فعال (زغال چوب نوعی زغال طبی است)

از آنجایی که زغال چوب جذب بالایی دارد، گفته می شود که زغال روی دندان باعث ایجاد لکه و از بین بردن باکتری ها و سموم می شود.

می توانید یک جعبه زغال چوب را باز کرده و روی مسواک خود قرار دهید و به آرامی برای چند دقیقه مسواک بزنید. اگر دندان‌های حساسی دارید، می‌توانید روی دندان‌هایتان زغال چوب بزنید و بعد از ۲ دقیقه مسواک بزنید.

راه حل دیگر شستشو با زغال است. به یاد داشته باشید که پس از استفاده از زغال، دهان خود را کاملا با آب بشویید. برخی از خمیردندان ها نیز حاوی زغال هستند.

درمانی که دندانپزشکان برای درمان زردی دندان ها از آن استفاده می کنند

علاوه بر روش های ذکر شده که می توانید در منزل انجام دهید، می توانید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و از خدمات آنها برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید. مهم ترین روش های دندانپزشکی مورد استفاده برای این منظور سفید کردن، لمینت و کامپوزیت است.



مصرف آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین با خروج از لثه باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان ها می شوند. اگر مادر در نیمه دوم بارداری آنتی بیوتیک مصرف کند، احتمال زرد شدن یا لک شدن دندان های نوزاد در آینده وجود دارد. همچنین مصرف آنتی بیوتیک در افراد قبل از 8 سالگی می تواند همین تاثیر را روی دندان های دائمی داشته باشد.


فلوئوروزیس دندانی

فلوراید برای دندان ها مفید است، اما فلوراید بیش از حد می تواند باعث ایجاد لکه های زرد یا سیاه به نام فلوروزیس شود. فلوراید آب، خمیر دندان فلوراید و قرص های فلوراید تراپی رایج ترین اشکال فلوراید هستند. اگر افراد (به ویژه کودکان) بیش از حد فلوراید دریافت کنند، دچار پوسیدگی یا تغییر رنگ دندان می شوند.


آسیب های دندانی

مسواک زدن می تواند مینای دندان را از بین ببرد و رنگ دندان را تغییر دهد. به عنوان مثال، ممکن است در زیر مینای دندان خون وجود داشته باشد و دندان قرمز یا قهوه ای به نظر برسد. اگر دندان ترک خورده باشد، ناحیه ترک خورده زرد می شود.


دندان قروچه یا دندان قروچه

مردی که دندان هایش را به هم فشار می دهد. دندان قروچه یا دندان قروچه به دندان قروچه کردن عمدا یا ناخودآگاه اشاره دارد. می تواند به دنبال تجربه استرس، عصبانیت یا اضطراب باشد. یا به صورت ناخودآگاه هنگام خواب انجام شود.

خوردن دندان ها باعث فرسایش مینای دندان می شود و با از بین رفتن مینای دندان، لایه زیرین عاج یا عاج به ویژه در سطوح جونده نمایان می شود. رنگ این لایه زرد و مشکی است. با نازک شدن مینا و نمایان شدن عاج، ظاهر دندان تغییر رنگ داده و تیره می شود. به همین دلیل دندان قروچه نیز می تواند دلیل اصلی زرد شدن لبخند ما باشد.


متن کامل مقاله را بخوانید: https://drsheidaclinic.com/


[ بازدید : 219 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]