نحوه تمیز کردن فرش دستباف

يکشنبه 13 اسفند 1402
11:17
SD458


آیا فرش شما برای مدت طولانی در معرض گرد و غبار بوده است؟ آیا می دانید چگونه از فرش مراقبت کنید؟ آیا با مراحل مختلف نظافت و شستشوی فرش آشنا هستید؟ خیلی خوب! پس با کادوساز همراه باشید تا نحوه تمیز کردن فرش و سایر نکات مهم در مورد آن را با جزئیات بررسی کنیم.

مراقبت از فرش مهمتر است یا شستن آن؟

فرش ها به مرور زمان کثیف می شوند و در معرض گرد و غبار قرار می گیرند. اگر به موقع از فرش مراقبت نکنید از زیبایی و درخشندگی طرح آن کاسته می شود. در نتیجه هنگام کار با فرش باید دقت کرد. شاید فکر کنید هدف از نگهداری فقط تمیز کردن فرش دستباف در منزل است و در کنار آن باید در فواصل زمانی مختلف فرش را گردگیری کنید.

پس شفا دادن بهتر است یا شستن؟ البته هر دو. با رعایت نکات مراقبت از فرش و مراقبت از آن شستشو را به تعویق می اندازید. همچنین تابلو فرش را از آسیب های مختلف محافظت کنید. این بدان معنا نیست که شستشوی فرش اشتباه است. به هر دلیلی اگر احساس کردید که فرش شما کثیف است و آلودگی آن چیزی فراتر از گرد و غبار است، می توانید آن را در خانه بشویید. اگر می خواهید فرش خود را با قالیشویی های مطمئن تمیز کنید، به کارشناسان اسپارد مراجعه کنید.


چگونه از فرش به درستی مراقبت کنیم؟

فرش دستباف یکی از عناصر تزئینی بسیاری از خانه های ایرانی است. اگر از این فرش های تولیدی به خوبی مراقبت نکنید، زیبایی خود را از دست خواهند داد. البته، شما همچنین نمی خواهید فرش دستباف شما هدر برود. بنابراین، شما باید به چندین مکان مراقبت نگاه کنید. با دانستن و رعایت این نکات، لازم نیست فرش خود را به دفعات زیاد بشویید، در نتیجه ظاهر آن آسیبی نمی بیند و فرش ماندگاری زیادی خواهد داشت. بیایید به 5 نکته مهم مراقبت از فرش در زیر نگاهی بیندازیم:

1- میز فرش را با دقت نصب کنید.

در حالی که هنگام نصب فرش همگی شاد و خندان هستید، مراقب میخ و چکش باشید. مراقب باشید به هر دلیلی فرش را با میخ و پیچ پاره نکنید و آسیب نرسانید.

2- فرش را روی دیوار انتخابی قرار ندهید

شاید بخواهید فرشی را روی دیوار کنار پنجره نصب کنید. البته توجه شما مهم است اما گاهی همین توجه می تواند آسیب های جبران ناپذیری به فرش وارد کند. محل نصب تابلو فرش از دو جهت مهم است: 1) مراقبت از تابلو فرش 2) تزئینی جلوه دادن تابلو فرش.

به عنوان مثال، نصب فرش نزدیک پنجره نور، رطوبت و گرد و غبار را منعکس می کند. علاوه بر این، قرار دادن فرش روی دیوار کوچک کنار پنجره، دید خوبی نخواهد داشت. پس در هنگام نصب حتما این دو نکته را در نظر داشته باشید.

3- قاب فرش را با وسواس بیشتری انتخاب کنید

در نگاه اول به نظر می رسد که قاب پانل فقط به زیبایی و لوکس شدن فرش کمک می کند. باید به یاد داشته باشیم که قاب فرش هم عملکرد محافظ و هم زیبایی دارد. قاب نه تنها از ریشه فرش مراقبت می کند، بلکه عیوب لبه ها را نیز می پوشاند.

4- آب و رطوبت دشمنان مهلک فرش هستند.

فرقی نمی کند که فرش شما زمین را تزئین کند یا دیوار، در هر صورت باید مراقب آب و رطوبت باشید. این امر هم در مورد فرش دستباف و هم فرش ماشینی صدق می کند. وقتی رطوبت وارد الیاف فرش می شود ساختار آن آسیب دیده و پوسیده می شود. بنابراین هر از چند گاهی فرش و دیواری که روی آن نصب شده است را به دقت بررسی کنید. در صورت وجود رطوبت یا نم روی دیوار یا قاب آن، بلافاصله فرش را تعویض کنید.

5- مراقبت فقط برای فرش کردن نیست!

بله درست متوجه شدید! پس از تغییر دکوراسیون منزل، ممکن است تمایلی به نصب فرش نداشته باشید. در این صورت می توانید فرش را به گوشه اتاق یا انباری منتقل کنید. برای اینکه به شکل فرش آسیبی وارد نشود، بهتر است به جای تا کردن، آن را در یک خط قرار دهید. توجه داشته باشید که در این صورت فرقی نمی کند فرش شما ماشینی باشد یا دستبافت.

قبل از شستن فرش چه نکاتی را باید بدانید؟

قبل از شروع شستشوی فرش دستباف خود در منزل، باید یک سوال حیاتی و مهم از خود بپرسید که آیا فرش رنگ خود را باز می یابد یا خیر؟ اگر فرش در هنگام شستشو برداشته شود، طرح و نقش و نگار آن کاملا از بین می رود. بنابراین قبل از شستن فرش باید این مشکل را بررسی کرد، اما چگونه؟ برای تعیین رنگ فرش، مراحلی را که در ادامه این راهنما برای شما نوشته ایم دنبال کنید:

برای آن به آب ولرم و یک پارچه تمیز نیاز دارید.

حوله را با کمی آب ولرم خیس کنید.

سپس آن را به آرامی روی پرز فرش بمالید.

سطح دستمال سفید خود را بررسی کنید. آیا رنگی است؟ اگر پاسخ مثبت است، فرش شما رنگ خود را باز می گرداند. در این صورت باید از یک سرویس قالیشویی مورد اعتماد برای نظافت فرش کمک بگیرید.

در ضمن اگر فرش دستبافت یا فرش دستباف شما به دلیل سوختن زرد شده است، بد نیست برای حل این مشکل مقاله ما را در مورد رفع سوختگی فرش بخوانید.

قبل از تمیز کردن فرش گردگیری کنید

قبل از صحبت در مورد نحوه تمیز کردن فرش و شستشوی آن، بهتر است با گرد و غبار شستشوی آن آشنا شوید. همانطور که از نام آن پیداست، مسواک زدن برای حذف ذرات گرد کوچک از بافت فرش انجام می شود. اگر شروع به شستشوی فرش بدون گرد و غبار کنید، ریزگردها تبدیل به گل می شوند و مشکل بزرگی خواهید داشت.

دو روش مختلف برای ایجاد گرد و غبار وجود دارد. این دو روش عبارتند از:

نظافت به روش سنتی

اغلب مجبورید این کار را بدون دانستن نام روش انجام دهید. تکان دادن فرش یک روش سنتی برای از بین بردن گرد و غبار است. برای پاک کردن کامل گرد و غبار از روی بافت فرش، در حین تکان دادن فرش، با چوب به پشت آن ضربه بزنید. جدا از این روش سنتی، می توانید از روش رایج این روزها استفاده کنید. این روش چیزی جز استفاده از جاروبرقی نیست. با جارو زدن نیازی به تکان دادن فرش و استفاده از روش های سنتی دیگر نیست.

حذف مکانیکی گرد و غبار

این فرآیند بسیار پیچیده است و با تجهیزات ویژه این شرکت انجام می شود. در قالیشویی از این روش برای زدودن گرد و غبار استفاده می شود.

راهنمای گام به گام تمیز کردن فرش در خانه

اکنون که نکات لازم را در مورد مراقبت فرش و مراحل قبل از شستن آن دانستیم، می توانیم مراحل شستشوی فرش را بررسی کنیم. بیایید نگاهی گذرا به نحوه تمیز کردن فرش دستباف بیندازیم:

ابتدا فرش را با دقت از قاب جدا کنید. مراقب باشید که فرش به ناخن های کناری قاب نچسبد. قاب فرش را در گوشه ای قرار دهید تا از ضربه و پارگی محافظت شود.

فرش را جاروبرقی بکشید و ذرات ریز گرد و غبار را جدا کنید.

پس از جاروبرقی فرش، فرش را روی سطح صاف موزاییک های اتاق نشیمن یا حمام قرار دهید. اگر سطح شیب کمی داشته باشد، تمیز کردن فرش راحت تر خواهد بود.

قبل از افزودن پاک کننده، فرش را با آب بشویید.

در حالی که فرش شما خیس می شود، محلول تمیز کننده خود را آماده کنید. برای این کار از شامپو فرش استفاده کنید. دو لیوان شامپو فرش را مخلوط کنید تا با 1-2 لیتر آب رقیق شود.

محلول آماده شده را مستقیماً روی فرش نریزید. محلول را هم بزنید تا کف روی سطح ایجاد شود. برای شستشوی فرش از فوم مایع استفاده می کنیم.

با کمک یک اسفنج تمیز، کف محلول را جمع کرده و روی فرش خیس بمالید. بهتر است شامپو فرش را حدود نیم ساعت روی سطح فرش بگذارید تا کثیفی آن کاملا از بین برود.

کف ها را با اسفنج تمیز کنید و فرش را با آب بشویید.

اگر فرش خود را در خانه می شویید، آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا خشک شود. فرش را در محیطی سایه دار و گرم قرار دهید تا به آرامی خشک شود.

پس از خشک شدن مجدد سطح فرش را با جاروبرقی تمیز کنید.

برای مرتب کردن پرزهای فرش از برس یا چیزی شبیه به آن استفاده کنید. با جدا کردن شمع ها؛ فرش شما به حالت اولیه خود باز می گردد.

سقف را روی قاب خود قرار دهید. فرش شما آماده نصب مجدد است!

نکات مهم برای تمیز کردن فرش دستباف!

هنگام شستن فرش باید به چند نکته توجه کنید. این موارد عبارتند از:

فرش را با آب داغ نشویید. برای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش حتما از آب سرد استفاده کنید.

قبل از تهیه محلول، دستورالعمل های نوشته شده روی شامپو فرش را بخوانید.

هرگز از خود محلول برای شستشو استفاده نکنید. کف آن برای شستن فرش بهتر است.

هنگام شستن فرش از بالاترین نقطه شروع کنید تا از دوباره کاری خودداری کنید.

فرش را روی خطی قرار ندهید تا در آفتاب خشک شود.


[ بازدید : 34 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]