قلم نور چیست و چه کاربردی دارد؟

يکشنبه 15 بهمن 1402
10:48
SD458


قلم نور چیست؟ کاربرد مورد نظر برای قلم نور چیست؟ تفاوت قلم نور با ماوس یا خودکارهای معمولی چیست؟ سیستم های کامپیوتری، تبلت ها، گوشی ها و غیره ابزارهای مختلفی برای برقراری ارتباط وجود دارد. از موس و کیبورد گرفته تا صفحه نمایش. یکی دیگر از این ابزارها قلم های قلم هستند. در این دسته می توان به قلم نور نیز اشاره کرد. در تعریف ساده، قلم ابزاری است که برای ورود داده ها به یک سیستم کامپیوتری استفاده می شود. با این ویژگی به فشار دست نیز حساس است و می توان از آن در کارهای مناسب برای طراحی و نقاشی دیجیتال استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای قلم نوری در اتوماسیون اداری و سیستم های آموزش مجازی است. در ادامه در مورد قلم دیجیتال طراهی و کاربرد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.


قلم نور چیست؟

به طور خلاصه مشکل قلم نوری چیست؟ بیایید صحبت کنیم، باید گفت که ارتباط بین یک انسان و یک سیستم کامپیوتری نیاز به یک ابزار واسطه دارد. ساده ترین این ابزارها عبارتند از موس و کیبورد آشنا. قلم نوری فناوری جدیدی است که برای ارتباط بین سیستم های کامپیوتری و افراد استفاده می شود. از دیگر نام های رایج این محصول می توان به تبلت طراحی، تبلت گرافیکی، پد طراحی، دیجیتایزر و ... اشاره کرد که هر کدام از این نام ها با دسته خاصی از خودکارهای سبک همراه است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

البته نباید خودکارهای روشن را با دیگر خودکارها اشتباه گرفت. می‌توانید از قلم بر روی همه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر صفحه‌های لمسی استفاده کنید. این قلم ها مانند انگشتان شما عمل می کنند و برای وارد کردن داده ها استفاده می شوند. البته برخی از تاچ پدها ممکن است عملکردهای دیگری نیز داشته باشند. در نهایت، عملکرد یک قلم نوری با یک قلم متفاوت است. این تفاوت به ویژگی اصلی قلم های نوری برمی گردد. (برای اطلاعات بیشتر به "تفاوت بین یک قلم نوری و یک قلم" مراجعه کنید.)

مهمترین ویژگی قلم های نوری حساسیت آنها به فشار دست است. وقتی یک مداد معمولی در دست دارید، می توانید با اعمال فشار یا تغییر زاویه قلم، خطوط روشن تر یا تیره تر بکشید. همچنین ضخامت خطوط به عهده شماست. این ویژگی را می توانید در قلم های نوری مشاهده کنید. هنگام استفاده از قلم هایلایتر می توانید ضخامت های مختلف و خطوط روشن یا تیره داشته باشید. این ویژگی برای طراحان و تصویرگران دیجیتال بسیار مفید است. این فرصت را به آنها می دهد تا خلاقیت های ذهنی خود را به جای کاغذ بر روی مانیتور دیجیتال ارائه دهند.

البته این روزها خودکارهای نوری کاربردهای زیادی دارند. ساده ترین راه برای استفاده از یک خودکار سبک، استفاده از آن برای کارهای عمومی است. در بیشتر موارد می توان به جای ماوس از یک قلم نور استفاده کرد. از دیگر عملکردهای LightPen می توان به وارد کردن اطلاعات در اتوماسیون اداری، آموزش مجازی و غیره اشاره کرد. در کنار همه اینها مهمترین استفاده از خودکارهای سبک برای طراحان است. کسانی که با ویرایش و پردازش تصویر سر و کار دارند، ارزش LightPen را به خوبی درک می کنند.

قلم نور چیست؟ از کجا آمده؟

به نظر می رسد که قلم نوری در اواسط دهه 1950 وارد دنیای ما شد. لازم به ذکر است که کلمه قلم نوری اشتباه است، کلمه صحیح قلم دیجیتال است. تردیدی نیست که قلم های نورانی در ابتدای کار او شباهتی به حال فعلی خود نداشتند. با پیشرفت تکنولوژی، این خودکارها جان گرفتند و توانستند فضای خود را باز کنند. اولین خودکارهای دیجیتال با همان فرم و عملکرد امروزی در سال 2008 ظاهر شدند. این قلم ها که Livescribe نام دارند دارای فضای ذخیره سازی و قابلیت پخش فایل های موسیقی بودند. به نظر می رسد راه درازی برای دستیابی به قلم های دیجیتال امروزی طی شده است!

قلم ارتینگز چگونه کار می کند؟

قلم های نوری از فناوری لوله اشعه کاتدی (CRT) استفاده می کردند که به عنوان تفنگ الکترونی نیز شناخته می شود. نمونه ساده این فناوری CRT بازی معروف Duck Hunt روی کنسول های بازی قدیمی است که به جای کنسول بازی با تفنگ سرگرم کننده بازی می شد.

بیشتر خودکارهای سبک با صفحه نمایش لمسی و قلم مشابه خودکارهای معمولی ساخته می شوند. این صفحه نمایش لمسی از طریق بلوتوث یا کابل به سیستم اصلی متصل می شود. اساسا یک صفحه نمایش لمسی CRT به عنوان رابط کاربری بین سیستم های کامپیوتری و یک قلم نوری عمل می کند. هر حرکت قلم روی صفحه لمسی به عنوان حرکت روی صفحه تعبیر می شود. از این نظر، قلم های نوری در حالت عادی مانند ماوس عمل می کنند. در مقابل، یک قلم نوری بصری تر از ماوس است و به طور کلی کار کردن با آن آسان تر است. در واقع می توان گفت که قلم نوری از نوع پیشرفته ماوس در دنیای تکنولوژی محسوب می شود.

تفاوت بین ماوس و قلم چیست؟

همانطور که گفتیم، قلم های نوری یک نوع قدیمی از ماوس هستند که تکامل یافته اند. برای درک معنای قلم نوری باید به تفاوت های اصلی قلم نوری و ماوس اشاره کرد:

1- شکل ارگونومیک:

به دلیل طراحی خاص ماوس ها، کار مداوم با این ابزار باعث خستگی مچ دست می شود. در عین حال حرکت دست را محدود می کند. این مشکل با طراحی قلم های سبک کاملاً حل شد. قلم های سبک وزن به صورت ارگونومیک طراحی و تولید می شوند. در نتیجه هنگام کار با آنها، حرکات مچ دست محدود نمی شود و راحتی بیشتری را به ارمغان می آورد.

2- حساسیت به استرس:

مهمترین تفاوت بین یک قلم نرم و یک موش در این است. طراحی ساخته شده در قلم های نوری به گونه ای است که به میزان فشار دست نیز واکنش نشان می دهند. حساسیت فشار ممکن است در شرایط عادی خیلی مهم نباشد، اما برای طراحان و کسانی که با پردازش تصویر سر و کار دارند، یک مزیت مهم است. به عبارت ساده تر، وقتی قلم را با فشار بیشتری روی صفحه حرکت می دهید، خطوط کشیده شده عمیق تر و عمیق تر می شوند. از طرفی اگر قلم را با فشار کمتری روی صفحه حرکت دهید، خطوط کشیده شده سبک تر و نازک تر می شوند.

3- طرح های پیچیده بسازید:

کسانی که در کار طراحی نقش دارند مطمئناً با محدودیت های حرکت موش آشنا هستند. مهم نیست که چقدر در کار خود مهارت دارید، کشیدن برخی خطوط با کمک ماوس همچنان با محدودیت حرکتی همراه است. اینجاست که خودکارهای سبک برای طراحان مفید هستند. استفاده از خودکار سبک در نقاشی به آسانی طراحی روی کاغذ است: به همان اندازه سرگرم کننده و لذت بخش. طراحی ارگونومیک قلم نور به کاربران این امکان را می دهد که حرکات پیچیده ای انجام دهند و کنترل آنها بر طراحی را افزایش می دهد.

4. وضوح قلم نوری:

همانطور که در مورد مهارت ماوس کاربر، دقت قلم های نوری فراتر از حرکت ماوس است. دلیل این مشکل به دلیل طراحی قلم نوری و حساسیت بالای آن به حرکات جانبی و طولی و میزان فشار است.

5- حساسیت زاویه قلم

یکی دیگر از ویژگی های قلم های نوری حساسیت آنها به زاویه خط است. اکثر خودکارهای موجود در بازار دارای حساسیت زاویه ای 60 درجه هستند. به عبارت دیگر، اگر قلم را با زاویه 60 درجه نسبت به صفحه تبلت بگیرید، باز هم می توانید خطوط مورد نظر خود را ترسیم کنید. تغییر زاویه یک خط کشی با ویژگی های مختلف ایجاد می کند. این موضوع برای جزئیات طراحی مهم است.


[ بازدید : 65 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]