8 عادت بدی که باعث سنگ کلیه می شود

دوشنبه 11 دی 1402
8:39
SD458


سنگ کلیه رسوبات سخت معدنی (کلسیم، اگزالات و فسفات) هستند که در کلیه تشکیل می شوند.

سنگ کلیه دلایل زیادی دارد و می تواند هر قسمتی از سیستم ادراری از کلیه ها گرفته تا مثانه را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس اطلاعیه اداره آموزش و ارتقای سلامت جامعه، با توجه به شرایط بیمار، مصرف مسکن ضروری است. تصور می شود که نوشیدن آب زیاد برای دفع سنگ کلیه ضروری است. درد شدید در زیر شکم و کشاله ران؛ درد هنگام ادرار کردن؛ تهوع و استفراغ نیاز مکرر به ادرار کردن؛ تب و لرز (در صورت ابتلا) از علائم سنگ کلیه هستند. اگر می خواهید از تشکیل این سنگ ها جلوگیری کنید، باید از علل ایجاد این سنگ ها آگاه باشید. در اینجا هشت عاملی که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند، آورده شده است.

نوشابه بنوشید

اگر فکر می کنید که نوشیدن نوشابه به هضم موثر غذا کمک می کند، در اشتباهید. طبق تحقیقات، فروکتوز موجود در این نوشیدنی ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. مصرف روزانه یک قوطی نوشابه خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 23 درصد افزایش می دهد.

بیشتر گوشت بخورید

این فرآیند باعث افزایش اسید اوریک در بدن و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می شود. کسانی که گیاهخوار هستند یا بیشتر ماهی می خورند، 30 تا 50 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین C

طبق مطالعات اخیر، مکمل های ویتامین C عامل ایجاد سنگ کلیه هستند. کسانی که بیش از 7 مکمل ویتامین C در هفته مصرف می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند. از آنجایی که ویتامین C به شکل اگزالات دفع می شود، می تواند به سنگ در مجاری کلیه تبدیل شود. البته هیچ ارتباطی بین غذاهای طبیعی سرشار از این ویتامین و سنگ کلیه وجود ندارد.

میوه کافی نیست

مرکبات حاوی سیترات هستند. ترکیباتی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهند. افزودن لیمو به آب آشامیدنی یک راه آسان برای جلوگیری از سنگ کلیه است.

مصرف کم کلسیم

اکثر مردم فکر می کنند که کاهش مصرف کلسیم خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. این فرض اشتباه است، زیرا طبق نتایج تحقیقات، افرادی که رژیم غذایی کم کلسیم دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

خوردن بیش از حد سبزیجات تیره

سبزیجات سرشار از اگزالات هستند و همانطور که گفته شد این ترکیبات خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند. اگر سابقه سنگ کلیه دارید، سبزیجات کمتری مصرف کنید. برای دفع سنگ کلیه می توانید به دکتر کیوان آقامحمدپور مراجعه نمایید.


کم آبی بدن

ننوشیدن آب کافی خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. مطمئن شوید که حداقل 2 لیتر آب در طول روز بنوشید.

مصرف زیاد نمک

مصرف زیاد نمک میزان کلسیم دفع شده توسط کلیه ها را افزایش می دهد و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. بیشتر نمکی که می خوریم در غذاهای فرآوری شده مصنوعی پنهان است.


[ بازدید : 34 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]