خانه های چوبی و هر آنچه که باید در مورد آنها بدانید

پنجشنبه 23 آذر 1402
19:49
SD458


آیا خانه چوبی قابل سکونت است یا خیر؟ آیا فقط در فیلم های هالیوودی است که ساخت چوبی بسیار ظریف، جذاب و کاربردی است؟ آیا ساختمان چوبی در تصاویر اینترنت و مجلات زیبا و لعابدار است یا در واقعیت هم همینطور است؟ به گفته بسیاری از مردم، خانه ها و کلبه های چوبی امن نیستند. پس چرا ساخت خانه های چوبی و سازه های چوبی در حال گسترش است و مردم از این سازه ها استقبال می کنند؟ آیا دکوراسیون چوبی به اندازه ای که تبلیغ می شود خدمت می کند؟ آیا این دستگاه ها حالت را تغییر نمی دهند؟ آیا پول خرج کردن برای این چیزها هدر دادن پول نیست؟

تاریخچه ساخت خانه های چوبی

استفاده از چوب برای ساخت ویلا چوبی  و پناهگاه های انسان از ابتدای تاریخ رایج بوده است. پس از خروج از غار و ساختن جامعه ای همگن. انسان های اولیه برای محافظت از خود در برابر خطر به سرپناه و خانه نیاز داشتند. در آن زمان، انسان ها با استفاده از موادی که در اطراف خانه هایشان یافت می شد، شروع به ساختن پناهگاه کردند. چوب و سنگ دو ماده ای هستند که در طبیعت به وفور یافت می شوند به همین دلیل بلافاصله توجه افراد را به خود جلب می کنند. به دلیل فراوانی سنگ در مناطق کوهستانی و کمبود چوب، اکثر خانه ها از سنگ ساخته شده اند، در حالی که در مناطق پست، چوب مصالح اصلی برای ساخت سرپناه محسوب می شود. یکی از مزایای چوب نسبت به سنگ سبک بودن آن است. سنگ های متحرک؛ چیدن آنها روی هم برای صاف کردن و ایجاد دیوارها کار سخت و طاقت فرسایی است. افراد هنگام استفاده از هیزم با چنین مشکلاتی مواجه نمی شوند و جابجایی چوب و قرار دادن آن بر روی چوب های دیگر راحت تر است. در کنار این عوامل باید به مسائل امنیتی نیز اشاره کرد. انسان‌های اولیه دانش کمی از فناوری و مهندسی داشتند و ممکن است ابزارهای اولیه کمی داشته باشند، بنابراین کمتر قادر به ساختن سرپناه یا خانه‌های امن بودند. به همین دلیل، باد، باران، زلزله، خانه های آنها به راحتی در اثر سیل و حملات قبایل همسایه ویران شد. با توجه به این موارد باید اذعان داشت که خانه های چوبی نسبت به خانه های سنگی ایمن تر هستند و در صورت آسیب دیدن، خسارت وارده به افراد داخل خانه چندان زیاد نخواهد بود. سبک بودن مصنوعات چوبی شانس زنده ماندن افراد را در صورت خطر افزایش می دهد.


باید بدانید که خانه های چوبی ایمن تر از خانه های سنگی هستند. و در صورت تخریب خسارت به افراد داخل کمتر است. سبک بودن مصالح سازه ای چوبی، شانس زنده ماندن افراد را در صورت بروز خطر افزایش می دهد.

همچنین باید در نظر داشته باشیم که افراد اولیه چقدر دانش و فناوری کمی داشتند، حس زیبایی داشتند و با وجود همه چیز در مورد خانه، زیبایی نیز برای آنها معیار مهمی بود و باید به آن می رسیدند. ساختمان درختی بدون شک زیباتر و جذابتر از خانه سنگی است و همین امر باعث شده است که مردم در گذشته به ساخت خانه چوبی توجه خاصی داشته باشند.

امروزه و طی سالیان متمادی مصالح مختلفی وارد صنعت ساختمان شده است که می توان آن را متنوع و آلیاژی نامید، اما چوب همچنان نقش خود را به عنوان یک مصالح ساختمانی مرغوب حفظ کرده است، اکنون بهتر از قبل شده است، ویلای چوبی جای خود را پیدا کرده است. در میان انواع ساختمان ها علاوه بر این، انسان های اولیه و مدرن از چوب نه تنها به عنوان ماده ای برای خانه های خود، بلکه برای ابزار و زیور آلات چوبی نیز استفاده می کردند.

آیا ساخت چوبی مناسب است؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که پس از گسترش و توسعه صنعت ساختمان سازی و افزایش استفاده از مصالح مختلف، چوب منسوخ شده و هیچ کس در ساختمان های چوبی زندگی نمی کند. چون فکر می کنند ساخت این خانه ها فقط برای تزیین فیلم و سریال است یا رویه این خانه ها چوبی است و مصالح اصلی ساختمان مصالح جدید است. اگرچه اینطور نیست و تمام ساختمان های چوبی کاملاً کاربردی هستند و می توانید مانند سایر خانه های سنتی در آنها زندگی کنید. لازم به ذکر است که پایه های این خانه ها مانند سایر ساختمان ها از بتن و فلز ساخته شده و سپس ساختمان با چوب ساخته می شود. بنابراین نحوه ساخت آنها شبیه خانه هایی است که از مصالح دیگری استفاده می کنند و کاملا قابل سکونت و ایمن هستند.

مراحل ساخت سازه چوبی

برای ساخت خانه درختی مانند هر ساختمان دیگری ابتدا باید سازه را طراحی کرده و از مراجع قانونی ذیصلاح تاییدیه برنامه ریزی دریافت کنید. پس از طراحی و تصویب نقشه ها، مرحله بعدی در ساخت ساختمان چوبی، محاسبات سازه ای است. استانداردسازی فاز بعدی این کار است و برای کنترل کیفیت مراحل مختلف ساخت سازه های چوبی انجام می شود. فرقی نمی کند این سازه یک خانه معمولی، پل مانند یا ویلای چوبی باشد، برای ساخت آن باید این مراحل را دنبال کنید.

پس از طراحی و تصویب نقشه، مرحله بعدی در ساخت ساختمان چوبی، محاسبه سازه است. استانداردسازی مرحله بعدی این کار است که برای ارزیابی کیفیت مراحل مختلف ساخت سازه چوبی انجام می شود.

تولید

بعد از این مراحل نوبت به تولید می رسد. برای تولید مصالح مورد نیاز برای ساخت خانه چوبی باید از چوب یا چوب استفاده کرد. تولید چوب و هیزم یکی از نیازهای این تجارت است. زیرا اگر از چوب و چوب استفاده نشود و به استانداردهای لازم نرسد، تمام ایرادات و ایده ها در مورد ایمنی و دوام چوب به واقعیت تبدیل می شود.

برای پردازش و اندازه گیری چوب باید به واحد خشک کن چوب بری منتقل شود تا عملیات حرارتی شود. عملیات حرارتی فرآیندی است که در آن چوب از آب بازیابی می شود. همچنین قرار گرفتن چوب در معرض گرما و بخار بعد از این مرحله باعث می شود چوب در برابر آب و مایعات مقاومت بیشتری داشته باشد. وجود چنین ویژگی به این معنی است که عیب اصلی چوب، آب باران و رطوبت از بین می رود و خانه هایی که با این متریال ساخته شده اند دیگر ایمن نیستند و صاحبان آنها باید نگران آن باشند.

در عین حال لازم به ذکر است که تزیینات چوبی ساخته شده از چوب فرآوری شده نیز واقعا مستحکم و مقاوم هستند و می توان از آنها در محیط های مرطوب خانه مانند توالت یا حمام استفاده کرد.

تغییرات حرارتی با حرارت و بخار آب انجام می شود، اما توجه به این نکته ضروری است که قرار گرفتن چوب در معرض این عوامل تغییری در ابعاد آن ایجاد نمی کند، یعنی مقاوم نیست. این مورد نیز یکی از معایب استفاده از چوب های تصفیه نشده است و از آنجایی که اکثر افراد تجربه آن را دارند، معتقدند چوب مورد استفاده در ساخت خانه های چوبی نیز می تواند دچار این مشکل شود. اینطور نیست و چوب های تغییر یافته با حرارت به هیچ وجه دوام نمی آورند و اندازه آنها تغییر نمی کند.

مزایای دیگری برای چوب و پردازش چوب وجود دارد. در این میان باید توجه داشت که قندها و مواد مغذی طبیعی موجود در چوب به منابع غیر شیرین و غیر مغذی تبدیل می شوند. هنگامی که در قلب خانه چوبی قرار می گیرد، چوب را از نیش موریانه و حشرات محافظت می کند. این یکی از دغدغه های مردم در مورد خانه های چوبی است و با فرآوری چوب می توان آن را حل کرد.

عدم پوسیدگی و تغییر رنگ از دیگر مزایای فرآوری چوب است. لازم به ذکر است که چوب اصلاح شده حرارتی را چوب "ترمو" نیز می نامند. مرحله دیگر در فرآیند ساخت یا تهیه مواد چوبی برای ساخت سازه چوبی، رنگ آمیزی چوب یا چوب است. برای این کار چوب فرآوری شده باید از واحد خشک کن کارخانه به واحد اشباع منتقل شود.

در واحد آغشته سازی، چوب را در یک محفظه استوانه ای جدا قرار داده و سپس تحت فشار و خلاء، مواد شیمیایی خاصی را وارد آن می کنند. این مواد شیمیایی مقاومت محکمی در برابر چوب ایجاد می کند و همچنین احتمال هجوم حشرات و موریانه ها را به صفر می رساند. در عین حال لازم است چوب را اشباع کرد تا از فعالیت قارچ ها و پوسیدگی ناشی از آن جلوگیری شود.

ساختمان چوبی ساخته شده از چوب فرآوری شده و اشباع شده هیچ آسیبی نمی بیند و مقاومت پایدار آن تضمین شده است. علاوه بر این، تزئینات چوبی ساخته شده از این نوع مواد، پایدار و مقاوم هستند. با توجه به اینکه ویلاها عموما در مناطقی با آب و هوای خوب و عموما مرطوب ساخته می شوند، استفاده از این مواد فرآوری شده برای ساخت ویلا چوبی ضروری است.

فرآوری چوب و چوب مزایای دیگری نیز دارد که از جمله مزایای آن باید به این نکته اشاره کرد که قندها و مواد مغذی طبیعی موجود در چوب به منابع غیر شیرین و غیر مغذی تبدیل می شوند. این کار باعث می‌شود که وقتی چوب در دل یک خانه چوبی باشد از موریانه‌ها و نیش حشرات در امان باشد.

ساخت و نصب

مرحله بعدی در ساخت خانه چوبی ساخت و نصب قطعات آن طبق نقشه طراحی است. در این مرحله الوارها و الوارهای تصفیه شده و آغشته شده بر اساس نقشه معماری خانه بریده شده و محل اتصال آنها مشخص می شود. پس از آن قطعات آماده شده به محل پروژه آورده شده و در آنجا نصب می شود.

روش نصب

همانطور که در سطور قبل توضیح داده شد، پی خانه چوبی مانند خانه های دیگر است و از بتن و فلز ساخته شده است. پس از ساخت فونداسیون ها، لازم است قسمت های مختلف سازه چوبی که در کارخانه فرآوری و آماده شده است، طبق نقشه نصب شود. ترتیب نصب قطعات مختلف خانه چوبی یا ویلایی به شرح زیر می باشد.

در مرحله اول تیرهای اصلی ساختمان را که می توان قاب کل ساختمان در نظر گرفت که دقیقاً روی خطوط فونداسیون قرار می گیرد قرار می دهند. گروه دیگری از تیرهای بلند برای افزایش مقاومت و افزایش سطح برای قرار دادن سایر قطعات بر روی آنها در نزدیکی آنها نصب می شود.

اولین چراغ های مغازه قدم بعدی در نصب این ساختمان ها می باشد. تیرهای بدنه مغازه در بیرون زیر هر ساختمان نصب می شود و امکان نصب کف در بالای آنها را فراهم می کند. بعد از این قسمت، با قرار دادن تیرچه های طبقه اول روی تیرچه های انباری، فضا را برای نصب کف آماده کنید. این مراحل نصب قسمت های مختلف اجزای بیرونی ساختمان را تسهیل می کند. قطعات برای پوشش تراس های مسکونی و نصب پله های خارجی.

سپس پله های داخلی سازه تعبیه و سپس پوشش بیرونی قرار گرفت. سپس لایه های داخلی برای تشکیل یک ساختمان تمام چوبی نصب می شوند. مرحله بعدی نصب درب های خارجی و سپس درب های داخلی ساختمان است. پنجره های خانه و در صورت وجود نصب پنجره های با سایز آزاد قدم بعدی برای رسیدن به مرحله نصب ستون اصلی است. نصب ستون های فرعی آخرین مرحله در ساخت خانه چوبی در قاب است.

در پایان کار به پشت بام ساختمان رسیدیم که ابتدا باید شیب های سقف نصب شود و سپس عایق کاری روی آن انجام شود. پس از اجرای عایق سقف، مصالح غیر چوبی و پوشش نهایی سقف را نصب می کنیم. در عین حال باید توجه داشت که می توان از دکوراسیون چوبی منحصر به فرد در این خانه ها برای ایجاد هماهنگی بین ساختمان و طراحی داخلی آن استفاده کرد.


[ بازدید : 649 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]