انواع مشاوره تحصیلی و فنون آنها

جمعه 18 فروردين 1402
15:01
SD458


از ترفندهای احتمالی می توان به افزایش کمیت و کیفیت کار و در نهایت افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموز اشاره کرد. مشاور تحصیلی ماهر و ماهر دانش آموز را قادر می سازد تا بر مشکلات تجربه شده در شرایط نامساعد زندگی غلبه کند و موانع پیشرفت در این زمینه را برطرف کند.

این مشاور همچنین می تواند داوطلب را در استفاده بهینه از زمان در شرایط خوب و پیشرفت در دروس با بهترین کیفیت کمک کند.

فردی حرفه ای و مهربان در عین حال به عنوان مشاور آموزشی علاوه بر عمیق شدن در مسائل تحصیلی دانش آموز، سعی در شناسایی مشکلات شخصی دانش آموز و یافتن راه حل برای آنها دارد، زیرا تاثیر منفی مشکلات فردی و خانوادگی زیاد است. . بر نفع دانش آموز تأثیر می گذارد. کیفیت آموزش و مسائلی مانند حواس پرتی و نیاز به مطالعه.

به طور کلی یک مشاور خوب راهنمایی باید به تمامی عواملی که بر کمیت و کیفیت یادگیری دانش آموزان تأثیر می گذارد توجه داشته باشد و در بهبود این عوامل تلاش کند.



انواع تکنیک های مشاوره تحصیلی

در این مقاله سعی بر آن است تا انواع روش های مشاوره یادگیری و پتانسیل آنها را بیان کنیم.



تکنیک اول: مشاوره انگیزشی

مشاورانی که در این زمینه کار می کنند بیشتر روی مسائل روانی و انگیزشی تمرکز می کنند. این گروه از مشاوران با ارائه مطالبی مانند داستان های انگیزشی، جملات انگیزشی، زندگی نامه بزرگان و راه رسیدن به دستاوردهای ارزشمند و فراوان سعی در ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تقویت کیفیت اخلاقی و روانی آنها دارند که به هر حال این افزایش انگیزه منجر به افزایش انرژی و از این رو افزایش قابل توجهی در کمیت و کیفیت یادگیری



راه دوم: مشاوره در قالب برنامه ریزی

تاکید این گروه مشاوره بر برنامه ریزی است و معتقدند یک برنامه درسی خوب باید شرایط زیر را داشته باشد.

باید کامل و جامع باشد: در واقع برای تمام ایام سال (از جمله ایام خاص مانند نوروز و تعطیلات دیگر) باشد و تمام ساعات روز یعنی از لحظه بیدار شدن دانش آموز را پوشش دهد. . تا اینکه بخواهد بخوابد

به همه جزئیات حتی کوچکترین آن توجه کنید: نظر این دسته از مشاوران آموزشی این است که هر اتفاقی که در طول روز برای دانش آموز می افتد باید در برنامه ذکر شود، هیچ چیزی نباید نادیده گرفته شود یا نادیده گرفته شود. .

مدت زمان نگارش باید کوتاه باشد: طبق نظر مشاوران در این زمینه، برنامه تهیه و نوشته شده برای دانشجو باید برای مدت کوتاه یک هفته یا حداکثر یک ماه باشد. و نباید از ابتدا باشد زیرا کل سال تحصیلی را برنامه ریزی کرده است زیرا برنامه کوتاه مدت به مشاور این امکان را می دهد که ایرادات و نواقص طرح را کشف کند و بتواند برنامه را برای دوره بعدی اصلاح کند.

دانش آموز با رعایت کامل سه نکته فوق می تواند با برنامه بیشتر آشنا شده و آن را به کار گیرد که باعث پیشرفت چشمگیر در موفقیت تحصیلی وی خواهد شد.



تکنیک سوم: مشاوره در قالب کمی و کمیت مطالعه

مشاورانی که در این دپارتمان کار می کنند فقط بر افزایش زمان مطالعه تمرکز می کنند. آنها معتقدند افزایش زمان مطالعه منجر به مطالعه بیشتر کتاب های مرجع و تست های بیشتر می شود که در نهایت پیشرفت دانش آموز را بهبود می بخشد.



تکنیک چهارم: هدایت کیفی و روش مطالعه

این گروه مشاوره در تلاش است تا راه حل ها و ترفندهایی را به دانش آموز آموزش دهد که زمان مطالعه او را به حداکثر برساند و عملکرد یادگیری او را به حداکثر برساند.

تشریح انواع روش های مطالعه، روش های تندخوانی، تلخیص و نقل قول، بهترین تکنیک های آزمون و همچنین مرور و جمع بندی دروس، آمادگی مناسب برای آزمون و .... میدان سعی می کند آن را توضیح دهد.



تکنیک پنجم: مشاوره در قالب تمرکز بر بعد روانی

این گروه از اساتید راهنما بر اساس جنبه روانشناختی دانش آموز، برای رفع اختلالات یادگیری از جمله استرس و اعتماد به نفس در ایام امتحانات، مطالعه اجباری، کمک به دانش آموز در حل مشکلات فردی و خانوادگی و ... فعالیت می کنند.

اما علی مسلمینی تنها مشاوری در کشور است که در هر 5 محور و سبک (یعنی انگیزه، برنامه ریزی، روانشناسی و بحث کمی و کیفی کار) و 50 محور فرعی و همه جنبه های تاثیرگذار در کار دانشجویی کار می کند. مدلی که برای دانشجویان خود اعمال می کنند یک الگوی موفقیت جامع است و مقالات علمی و بین المللی زیادی در رابطه با این الگو توسط ایشان به ثبت رسیده است.

اطلاعات بیشتر:  https://pourdastmalchi.net/


[ بازدید : 178 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاوش است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]